یکی از بیماری‌هایی که در سالمندان بسیار شایع می باشد این بیماری است که می ‌توان با ورزش های جلوگیری از پارکینسون است، از این بیماری در دوران سالخوردگی جلوگیری کرد و یا افرادی که دچار این بیماری هستند، با انجام این تمرین ها می توانند از شدت بیماری خود بکاهند.

البته درمان ها و راهکار‌ های دیگری برای جلوگیری و یا بهبود این بیماری هست که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

همچنین به طور خیلی مفصل تر درباره ی بیماری پارکینسون و علائم آن در مقاله ای جداگانه صحبت کردیم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه بفرمایید.

 

با ما تماس بگیرید

02188500161

آیا بیماری پارکینسون درمان قطعی دارد؟

ابتدا باید به این سوال جواب بدهیم که آیا بیماری پارکینسون درمان قطعی دارد؟ یا فقط با درمان های مختلف و روش های گوناگون می توان این بیماری را کنترل کرد؟

پارکینسون که به صورت مخفف (PD) شناخته می‌شود، یک بیماری عصبی پیش رونده می‌باشد که متاسفانه تا به امروز هیچ روش درمانی برای درمان قطعی بیماری وجود ندارد.

ولی با استفاده از دارو می‌توان علائم آن را کاهش داد. مؤثرترین داروی ضد پارکینسون ال دوپا (دوپامین) می‌باشد که تمام علائم بیماری را کاهش می‌دهد ولی این دارو در دراز مدت عوارضی نیز دارد.

رعایت بعضی نکات ساده و عملی توسط بیماران، مانند رژیم غذایی، فعالیت، و همچنین لباس و کفش‌های مناسب باعث می‌شود که بیمار ضمن هماهنگی بهتر با بیماری، زندگی روزمره را ساده‌تر سپری نماید.

ورزش های جلوگیری از پارکینسون

ورزش های گوناگونی برای این بیماران توصیه شده است که ما در این مقاله به چند ورزش اشاره می کنیم.

1. یکی از ورزش هایی که برای بیماران پارکینسون توصیه می شود که انجام دهند این است که یک توپ پلاستیکی کوچک بردارید و کف دست بگذارید. انگشتتان را دور توپ فشار دهید و تا جایی که می ‌توانید آن را بفشارید. ۵ ثانیه ادامه داده و سپس رها کرده و ۱۰ بار تکرار کنید.

 

ورزش های جلوگیری از پارکینسون,بیماری پارکینسون, پیشگیری از بیماری پارکینسون

 

2. یکی دیگر از نرمش های راحت و ساده که می‌توان به آن شاره کرد: کف دستتان را باز کرده کاملاً صاف دراز کنید. کف دست رو به میز باشد و آرنج هم باید صاف باشد. ۲۰ بار انجام دهید.

3. نزدیک به لبه ی یک صندلی ثابت بنشینید. پاها را دراز کنید. به جلو خم شوید و دستان خود را به سمت پاها و جلو بکشید.

این کار را سریع انجام دهید. دوباره در حالی که پشت تان صاف است، به جای اول برگردید. این تمرین را ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

4. بایستید یا در حالتی که راحت روی صندلی نشسته اید، انگشتان دو دست را در هم قلاب کنید. دست ها را بالای سر ببرید و ۱۰ ثانیه مکث کنید.

دست ها را پایین بیاورید. بعد از کمی استراحت دوباره همین تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید. این تمرین کششی به افزایش قدرت و انعطاف پذیری دست هایتان کمک می کند.

5. یکی دیگر از نرمش های ساده ای که میتوان توصیه کرد این می باشد که ابتدا یکی یکی انگشتان را خم کرده سپس به آرامی تمام انگشتان دو دست را باز کنید.

از راهکار های دیگر برای پیشگیری از بیماری می توانیم به ورزش های آبی و آب درمانی، یوگا، نرمش هایی که از طریق فیزیوتراپی انجام می شود و… اشاره کرد.

 

ورزش های جلوگیری از پارکینسون,راهکارهایی برای پیشگیری از پارکینسون

 

فواید پیاده روی برای بیماران مبتلا

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند کمک بزرگی به افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، بکند. پیاده روی می باشد. که تاثیر بسیار مثبتی برای بهبود افراد پارکینسونی دارد که در این بخش به آن می پردازیم.

طی تحقیقاتی که انجام شده است 60 بیمار مبتلا به این بیماری که به مدت ۶ ماه در دوره های پیاده روی با شدت متوسط به صورت ۳ بار در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه شرکت می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین عملکرد حرکتی، تناسب اندام هوازی(تناسب ‌اندام یا سلامتی که از طریق فعالیت ‌ها و تمرینات هوازی به دست می‌آید را تناسب ‌اندام هوازی می ‌نامند)، خلق و خو، خستگی و توانایی های مربوط به حافظه و فکر کردن شرکت کنندگان ارزیابی شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که پیاده روی سریع سبب بهبود عملکرد حرکتی و خلق و خو تا ۱۵%، بهبود امتیاز توجه تا ۱۴%، کاهش خستگی تا ۱۱% و افزایش تناسب اندام هوازی و افزایش سرعت راه رفتن تا ۷% می شود.

در آزمون عملکرد حرکتی، امتیاز شرکت کنندگان به میزان ۸/۲ بهبود یافت که این میزان از نظر بالینی قابل توجه و مهم است.

شاید برای بعضی از سالمندان تغیر سبک و انجام این روش ها کمی سخت باشد و نیاز به یک نیروی محرک و کمکی باشند. این نیروی کمکی می تواند  تشویقی از جانب اطرافیان و عزیزان فرد سالمند باشد یا سالمند عزیز با توصیه پزشک دوره های فیزیوتراپی را بگذرانند.

همچنین می تواند این نیروی کمکی از طریق یک پرستار دلسوز و با تجربه باشد. در بعضی از مواقع یک پرستار سالمند زبده می تواند تاثیر بهتری بر روان سالمند داشته باشد تا اطرافیان این فرد سالخورده و یک پرستار سالمند می تواند از نظر روانشناسی فرد مبتلا به بیماری را مجاب به انجام ورزش‌ های کاهش این بیماری کند.

راهکارهایی برای پیشگیری پارکینسون, فواید پیاده روی, بیماری پارکینسون,ورزش های جلوگیری از پارکینسون

رژیم غذایی

در مطالعات صورت گرفته مصرف محصولات لبنی، چربی‌های حیوانی، سبزیجات و میوه‌ها و رژیم‌های غذایی کم کالری را مورد بررسی قرار داده‌اند. دو مطالعه که در ایالات متحده و ژاپن انجام شد نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون همراه باشد یا ممکن است سن شروع را کاهش دهد.

رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند شامل سبزیجات، غلات کامل، میوه‌ها و حبوبات، ماهی، لبنیات، گوشت و مرغ باشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بیشتر فلاونوئیدها (موجود در چای، توت ها، سیب، پرتقال و شراب قرمز) ممکن است یک اثر محافظتی داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای, پیشگیری از بیماری پارکینسون, ورزش های جلوگیری از پارکینسون

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شانزده =