Cute baby raises chest, after eating to release excess gas, turning head put on tummy, good head and arms control, strong. Family, baby development concept photo, lifestyle


نگهداری مناسب از نوزاد تازه متولد شده

با ما در تماس باشید

02188500167

به دنیا آوردن اولین نوزاد تجربه‌ای جدید است که ملاحظات زیادی را می طلبد و اگر با نکات اصولی و مهم مراقبت از نوزاد آشنا نباشید و برنامه خوبی برای مدیریت آن نداشته باشید می‌تواند بسیار پر چالش باشد. و به مرور زمان باعث می شود که انرژی مادر گرفته شود و کیفیت مراقبت از کودک کاهش پیدا کند.

از طرف دیگر ارائه مراقبت مطلوب به خردسال، سبب داشتن جامعه سالم، کاهش هزینه‌های مراقبتی و درمانی در تمام سنین کودکی و حتی سایر دوران‌های سنی گردیده و در نتیجه سرمایه‌های اجتماعی را افزون تر خواهد نمود.

ما در مرکز اول سفیر سلامت قصد داریم که، روش اصولی مراقبت از نوزاد را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

نوزاد، نکات اصولی برای مراقبت از نوزاد,روش اصولی نگهداری از نوزاد,پرستار کودک,پرستار نوزاد

 

 

نکات اصولی و مهم مراقبت از نوزاد در یک ماهگی

زمان نوزادی از هنگام تولد تا یک ماهگی است و در این مدت نوزاد، خود را از نظر رفتاری و جسمی با محیط خارج از رحم تطبیق می دهد. دانستن نکات زیر
ضروری است:

1. اولین مدفوع نوزاد تیره و قیری شکل است و ممکن است 4 تا 9 روز ادامه داشته باشد. بعد از آن برحسب تعداد دفعات تغذیه، مدفوع شل می شود
که این حالت اسهال تلقی نمی شود.

2. بند ناف باید تمیز و خشک و بیرون از پوشک یا کهنه قرار گیرد. از به کار بردن الکل یا هر ماده دیگر بر روی بند ناف خودداری کنید.

3. بهترین زمان ختنه خردسال 6 ساعت اول پس از زایمان است. بهتر است نوزاد سالم که هیچ مشکلی ندارد، ختنه شده و به همراه مادر به منزل برود.

4. پستان بعضی از نوزادان به طور طبیعی بزرگ تر از حالت عادی است که خودبخود بهبود می یابد. از مکیدن و ماساژ دادن آن خودداری کنید.

5. برای جلوگیری از سوختگی ناشی از ادرار و مدفوع، پس از هر بار دفع، پاها و ناحیه تناسلی را با آب شسته و کامال خشک نمایید.

6. بهتر است این نواحی گاهی در معرض هوا قرار گیرد. در صورت ایجاد سوختگی می توانید از پماد اکسید روی یا کالاندولا استفاده کنید.

7. هفته ای دو بار حمام کردن برای خردسال کافی است.

8.  درجه حرارت اتاق نوزاد باید طوری باشد که والدین با لباس منزل احساس راحتی کنند.

9. در بیمارستان یا زایشگاه، واکسن های اولیه خردسال تزریق می شود و ادامه واکسیناسیون از دوماهگی شروع می شود.

شیردهی

سریع ترین مرحله رشد بعد از تولد، دوران شیرخوارگی است. نیازهای غذایی کودکی در هر دوره زندگی باید هماهنگ با رشد و نمو او باشد. ترکیب شیر مادر تا 6 ماهگی کامال منطبق با نیازهای شیرخوار است و رشد کودک را تامین می کند.

تغذیه با شیر مادر باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد شروع شود. در روز های اول، شیر مادر به صورت مایع غلیظ و زرد رنگی است که به آن آغوز یا ماک می گویند. این مایع حجم کمی دارد ولی برای خردسال کافی و ضروری است. حدود 51 روز طول می کشد آغوز به شیر کامل تبدیل شود.

تقریبا همه مادران قادرند شیردهی موفق داشته باشند و نباید اشکالات جزئی موجب نگرانی شود. تشویش و نگرانی می تواند جاری شدن شیر را مختل کند.

 

نوزاد، نکات اصولی برای مراقبت از نوزاد,شیردهی,روش های شیردهی نوزاد

 

روش های شیردهی

نوزادی که سالم و به موقع تولد می شود برای جستجوی پستان و مکیدن آمادگی دارد. مساله مهم قابلیت کشش نسج پستان است و نوک آن نقش
چندانی در وضعیت شیر خوردن ندارد به شرط آنکه قسمت بیشتری از هاله پستان در دهان شیرخوار قرار گیرد.

معمولی ترین روش شیر دادن، بغل گرفتن نوزاد است. در این حالت با یک دست پستان را گرفته به طوریکه انگشت شست در بالا و سایر انگشتان در پایین پستان قرارگیرد و نوک آن را به گونه و لب خردسال بمالید تا دهانش را باز کند.

در این حالت باید لبه تحتانی هاله پستان هم سطح لب پایین نوزاد و قسمت بیشتری از هاله در بالا قابل مشاهده باشد. دهان نوزاد نیز کامال باز و چانه به پستان بچسبد. روش دوم در حالت خوابیده به پهلو است. این وضعیت در خانم هایی که سزارین شده اند به شیردهی کمک می کند.

 خواب نوزاد

همه ما می‌دانیم که خوابیدن برای رشد، تکامل و ترمیم بدن نیاز است که اهمیت آن در نوزادان بسیار بیشتر نیز هست. چرخه خواب خردسالان تفاوت‌های زیادی با بزرگ‌سالان دارد، به همین علت ممکن است در ماه‌های اول کمی به دردسر بیفتید!

اما موضوع این است که چرخه خواب نوزاد بیشتر شبیه یک چرخه سوخت‌گیری مجدد برای بدن و مغز در حال رشد آنان است.

خواب به مغز کودک اجازه می‌دهد تا آموخته‌های خود را در طول روز تحلیل کرده و به‌درستی ذخیره کند. همچنین زمان مناسبی است تا رشد و تکامل اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن کودک اتفاق بیفتد.

 

نوزاد، نکات مهم برای خواباندن نوزاد, خواب مفید نوزاد

 

  • خواب نوزاد در یک ماهگی

خواب نوزاد در حدود ۴ هفتگی حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت در روز می باشد. او در طول روز احتمالا پنج چرت می زند. اگر کمی خوش شانش باشید در شش هفتگی خواب شب کودک شما افزایش پیدا می کند.

با گذشت زمان، چرخه طبیعی بیولوژیکی خواب کودک شما ظاهر می شود، اما در حال حاضر مهم است که اجازه دهید کودک شما هر زمان که خواب آلود است بخوابد.

این زمانی است که او بهترین خواب را خواهد داشت و به یاد داشته باشید که همیشه کودک خود را به پشت بخوابانید. این که نوزاد را برای عادات خواب سالم از سنین پایین آموزش دهیم بسیار مفید است.

  • یک برنامۀ منظم قبل از خواب ایجاد کنید

یک برنامۀ روتین قبل از خواب ایجاد و برای پایبندی به آن تلاش کنید. این برنامه می‌تواند خیلی ساده مثل پوشاندن لباس خواب به خردسال، لالایی خواندن و در انتها یک بوسه شب به خیر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =