آب درمانی

 

با ما در تماس باشید

02188500161

 

آب درمان روش های درمانی است که از دیرباز مورد توجه بوده و امروزه به عنوان یکی از روش های مهم و موثر درمانی در فیزیوتراپی کاربرد دارد.

آب درمانی سبب کاهش درد بیمار و تقویت مفاصل و عضلات ضعیف شده و افزایش دامنه حرکتی مفاصل می شود.

انجام تمرینات فیزیوتراپی در آب سبب رفع خستگی، احساس آرامش و تسکین بسیاری از دردها می شود.

کاهش فشار ناشی از وزن در آب یکی از مهم ترین فواید انجام تمرینات فیزیوتراپی در آب است که طی آن فرد می تواند از فشار وارده بر مفاصل خود هنگام انجام تمرینات فیزیوتراپی بکاهد.

آب درمانی در اغلب موارد در آب گرم انجام می گیرد و گرمای آب موجب افزایش جریان خون در پوست و عضلات شده و مشکلات داخلی عضلات را کاهش می دهد.

فیزیوتراپیست با آموزش تمرینات فیزیوتراپی در آب به بیمار به افزایش دامنه حرکات مفاصل و افزایش قدرت عضلات وی کمک کرده که نقش مهمی در بهبودی بیمار دارد.

فواید آب برای بدن

در بدن هضم غذا بهبود پیدا می کند، جریان ادرار منظم می شود، خواب را منظم و سالم می کند، پوست را پاک می کند و منافذ را برای تعریق باز می دارد.

با استفاده از آب درمانی جریان خون تسریع می شود و درد را به شیوه ای طبیعی، بدون داشتن اثرات ناگوار شایع داروها آرام می کنیم. رفع خستگی در ورزشکاران و به دست آوردن آرامش جسمانی و روحی را نیز سبب می شود.

آب درمانی برای درمان بیماری هایی مانند: آرتروز ، روماتیسم ، دیسک کمر ، زانو درد و … بسیار مفید می باشد. همچنین می تواند موجب تقویت انواع اندام های بدن از جمله مغز ، نخاع ، اعصاب ، استخوان ها ، مفاصل ، رباط ها ، عضلات و تاندون ها شود.

 

درمان با آب ممکن است پیچیده یا ساده باشد. به طوری که گاهی با یک حمام آب گرم ساده در منزل قابل انجام است و گاهی باید برای اجرای روش درمانی مناسب، به دنبال یک اتاق سونا مجهز به ابزار و تجهیزات مخصوص باشید.استخر شنا، وان آب گرم، آبگرم های گردابی از جمله تجهیزاتی هستند که ممکن است افراد به آن ها نیاز پیدا کنند. اینکه کدام مورد برای درمان شخص مناسب است کاملا  به تشخیص پزشک و فیزیوتراپیست بستگی خواهد داشت.

 

آب درمانی، فواید آب

 

روش های آب درمانی

 ورزش در آب

انجام حرکات اصلاحی ورزشی در آب، با اثرات تدریجی بر روی اندام همراه است. برخی از این حرکات باید با استفاده از ابزار مخصوص انجام شوند تا بهترین تاثیر درمانی را داشته باشند.ورزش در آب باعث می شود تا بدون ایجاد تنش های عضلانی، به تدریج ضربان قلب زیاد شده و ماهیچه ها نیز فعال گردند. عمده این گونه حرکات ورزشی،برای کسانی مفید است که دچار ضعف های عضلانی هستند و برای بازیابی نیروی جسمانی خود نیاز به تقویت عضلات دارند.

استفاده از حمام آب گرم

روش آب درمانی با استفاده از آب گرم به بهبود وضعیت عضلات کمک شایانی می کند. در بسیاری از موارد ممکن است بر اساس تجویز پزشک یا فیزیوتراپیست و یا حتی به دلخواه شخص بیمار، برخی مواد مانند روغن های مناسب، نمک و مواد تقویت کننده نیز به آب حمام آب گرم اضافه گردد.

استفاده از انواع مختلف سونا

حتما می دانید که سونا می تواند به صورت سرد، گرم و مرطوب و یا گرم و خشک باشد. هر کدام از این موارد در جای خود می توانند برای درمان بیماری ها و یا توانبخشی عضلات مفید باشند.

دمای خاصی که برای سونا در نظر گرفته می شود به همراه خشکی و یا رطوبت هوای اتاق سونا قادر است تا درمان بیمار و توانبخشی را سرعت بخشد.

آب درمانی با حمام گرم و سرد

تغییرات پی در پی دمای آب از گرم به سرد، باعث بهبود گردش خون در عضلات بدن شده و همین مساله می تواند تا حد زیادی آرامش جسمی و ذهنی بدن را تامین نماید.

در آب درمانی با روش حمام متضاد، تعدادی روش هیدروتراپی با آب گرم و سرد به صورت متوالی انجام می شود تا به مرور، بهبودی حاصل گردد.

درمان آبی به روش غوطه وری در آب

غوطه ور شدن در آب نیز یکی دیگر از روش های رایج هیدروتراپی به حساب می آید. با توجه به نوع مشکل بیمار و بنا بر تشخیص پزشک و یا فیزیوتراپیست،یکی از روش های زیر برای این نوع درمان تجویز می گردد:

  • حمام گرم
  • حمام خنک
  • فرو رفتن در آب سرد
  • حمام سیتز
  • استفاده از وان آب گرم همراه با ماساژ
  • حمام گردابی

 

بالنئوتراپی

تصور می‌شود که ماندن در آب‌های غنی از مواد معدنی یا چشمه‌های آب گرم معدنی فواید درمانی دارد. گفته می‌شود که این روش برای درمان آرتروز، کمردرد، اختلال عملکرد سیستم ایمنی و فیبرومیالژیا استفاده می‌شود.

 

آب درمانی، فواید آب

 

کمپرس

این شکل از آب درمانی شامل قرار دادن حوله‌های آغشته به آب گرم یا خنک روی بخشی از بدن برای افزایش گردش خون یا کاهش التهاب است. مواد معطر نیز اغلب برای اهداف مختلف درمانی به این مواد اضافه می‌شوند.

 

مخازن شناور

این مخازن که به مخازن ایزولاسیون یا مخازن غوطه وری شناخته می‌شوند، شامل شناور کردن یک استخر کم عمق آب شور در یک مخزن مهر و موم شده و تاریک است. گفته می‌شود انجام چنین کاری باعث تسکین استرس و اضطراب، بهبود خواب و آرامش عضلات می‌شود.

حمام پا

خیساندن پاها می‌تواند تورم و درد را پس از یک روز فشار طولانی روی پاها کاهش دهد. اما، همچنین می‌تواند برای نرم کردن بافت قبل از درمان آبگرم پا مورد استفاده قرار گیرد. حتی برخی از افراد ادعا می‌کنند که حمام‌های غذایی می‌توانند گردش خون را متعادل کرده و گرفتگی در سر، ریه‌ها و اندام‌های لگن را کاهش دهند.

 

حمام یخ

حمام‌های یخی که در بین ورزشکاران محبوب است، شامل قرار گرفتن در وان آب بین 45 و 65 فارنهایت برای تسریع بهبودی بعد از آسیب دیدگی یا ورزش شدید است. حمام‌های یخ که به غوطه وری در آب سرد نیز شناخته می‌شوند، به طور فزاینده ای با کرایوتراپی جایگزین شده اند، که بدن را در معرض انفجارهای کوتاه هوا تا منفی 280 درجه فارنهایت قرار می‌دهد.

حمام‌ بخار

حمام‌های بخار شامل اتاق‌هایی است که با کمک گرم و مرطوب پر شده اند و طرفداران ادعا می‌کنند می‌توانند با آن مزایای سونا را بهبود ببخشند. حمام ترکی نوعی حمام بخار است که رطوبت و دمای پایین تری را به کار می‌گیرد.

واتسو

این روش یک فرآیند ماساژ جایگزین است  و در آن در حالی که شما در استخر آب گرم به راحتی شناور هستید، یک درمانگر ماساژ را انجام می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 16 =