همیشه تغییر سبک زندگی برای افراد سخت و دشوار بوده است اما در بعضی مواقع این تغییر سبک در زندگی، باعث می‌شود از به وجود آمدن خیلی بیماری‌ها و اختلالات جلوگیری کند. یکی از این بیماری‌هایی که می‌توان با عوض شدن سبک زندگی، از آن جلوگیری کرد، آلزایمر می‌باشد.

 

با ما در تماس باشید

02188500167

موارد زیادی برای جلوگیری از این عارضه وجود دارد. ماننده: ترک استرس و خوارکی های ناسالم و یا استفاده از یک برنامه غذایی مناسب و…

که قصد داریم در این مقاله درباره‌ی روش های مختلف جلوگیری از آلزایمر صحبت کنیم و  همچنین به صورت مختصر شما را با این بیماری آشنا می‌کنیم.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری از این بیماری را دارید می‌توانید به مقاله بیماری آلزایمر و آشنایی با آن مراجعه بفرمایید تا با اطلاعات مفیدتر و کامل‌تری از این عارضه آشنا شوید.

 

جلوگیری از آلزایمر، آلزایمر

 

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یه بیماری مداوم و علائم آن به تدریج بروز می‌کند و اثرات آن روی مغز موجب تخریب بافت مغز می‌شود. زندگی هر فرد با بیماری آلزایمر متفاوت هست و برخی افراد مدت طولانی با آسیب شناختی خفیف زندگی می‌کنند، در حالی که بعضی‌ها با پیشرفت بیماری با سرعت بیشتری علائمش را تجربه می‌کنند.

جلوگیری از آلزایمر

 

1. نوشیدنی‌های رژیمی

بسیاری از ما به جای استفاده از نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، از نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنیم که با قندهای مصنوعی شیرین شده‌اند و فکر می‌کنیم این کار به سلامت ما کمک می‌کند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اینطور نیست.

نوشابه رژیمی برای پوست فاجعه است و باعث ایجاد قند خون و نوسانات هورمونی و آسیب های پوستی ناشی از التهاب می شود. علاوه بر این، می تواند پوست را خشک کند.

در واقع افراد بالغی که روزانه حداقل یک مرتبه از نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند و یا حداقل هفته‌ای یک‌بار نوشیدنی رژیمی مصرف می‌کنند، حدودا سه برابر بیشتر در خطر سکته مغزی و آلزایمر قرار دارند.

پزشکان توصیه می‌کنند که به جای استفاده از نوشیدنی‌های قندی یا رژیمی در طول روز بیشتر از آب استفاده شود. از طرف دیگر بین مصرف نوشیدنی‌های رژیمی و سکته مغزی و دیابت و بیماری‌های زوال عقل مانند آلزایمر ارتباط وجود دارد.

با اینکه آزمایشات انجام شده روی افراد، شواهد مستند و قابل اعتمادی برای قطعیت این نظریه در اختیار ما قرار نمی‌دهند و در آزمایش‌ها تنها ۳ درصد افراد دچار سکته مغزی و ۵ درصد گرفتار زوال عقل شدند، اما این آمار نشان می‌دهد که همچنان تعداد بسیار کمی با این مشکل مواجه می‌شوند.

در هرصورت باید در میزان مصرف خود از این مواد غذایی دقت کنید و تا جای ممکن از غذاهایی با ارزش مواد مغذی بالا استفاده کنید تا به سلامت مغز و قلب خود کمک کنید.

2. قهوه بنوشید

از مهمترین خواص و فواید قهوه می توان به این موضوع اشاره کرده که به صورت طبیعی در دانه های قهوه مواد مغذی بسیار زیادی یافت می شود که باعث شده قهوه از لحاظ ارزش غذایی در رتبه بسیار بالایی قرار بگیرد.

افرادی که روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه مصرف می‌کنند، ریسک ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را به میزان ۶۵ درصد کاهش می‌دهند.

ممکن است مقدار این مواد ارزشمند در نگاه اول برای شما زیاد به نظر نرسد ولی اگر آن را در تعداد فنجان‎های قهوه‎ای که روزانه می‎نوشید ضرب کنید، بخش زیادی از مواد غذایی ضروری روزانه بدن خود را تامین می‎کنید.

3. اسیدهای چرب مصرف کنید

در مورد فواید امگا 3 بر بدن انسان زیاد شنیده‌ایم. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که در مرحله‌ی اول برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است و همچنین چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتماً باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تأمین شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی سالمون، مغز گردو و سایر مواد غذایی یافت می‌شود، با کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر و کند شدن اختلال‌های شناختی ارتباط دارد.

4. مصرف دارچین

دارچین را از پوست داخلی درختی به همین نام می‌گیرند. تاریخچه‌ی استفاده از دارچین به دوران مصر باستان برمی‌گردد. این ادویه در آن زمان ماده‌ای بسیار ارزشمند و نایاب بوده است که آن را به پادشاهان هدیه می‌داده‌اند. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل پلی‌فنل است.

دو ترکیب موجود در دارچین به نام‌های سینامیک آلدهید و اپی کاتچین مانع از بروز بیماری آلزایمر می‌شوند. باید بدانید که عطر این ادویه مدیون وجود همین سینامیک آلدهید است. اپی کاتچین آنتی اکسیدانی است که در مواد غذایی دیگری مانند شکلات تلخ هم وجود دارد.

این دو ترکیب موجود در دارچین از پیشرفت آشفتگی رشته‌های باریک مغز که باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود جلوگیری می‌کنند.

باید بدانید که ارتباطی بین دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر نیز وجود دارد. به خاطر این که میزان بالای گلوکزی که در خون افراد دیابتی دیده می‌شود، منجر به بروز استرس اکسیداتیو می‌شود که از مشخصات مشترک این دو بیماری است.

البته توجه داشته باشید که به جز دارچین ادویه‌های دیگری هم برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثرند. در بین این ادویه‌‌ها می‌توان به زردچوبه اشاره کرد.

زردچوبه نیز خواص آنتی اکسیدانی دارد که از بیماری‌های مربوط مغز و اعصاب جلو گیری می‌کند. سعی کنید در تهیه‌ی غذاهایتان از دارچین استفاده کنید و یا مقدار کمی دارچین به چای و قهوه‌تان اضافه کنید. در هر حال تمام سعی‌تان را برای مصرف این ادویه‌ی مفید به کار بگیرید.

 

جلوگیری از آلزایمر، آلزایمر

 

5. ورزش های ذهن

 

1. یادگیری مطالب جدید

یادگیری یک زبان جدید، تمرین یک آلت موسیقی، مطالعه یک کتاب یا خواندن روزنامه، یا یک سرگرمی جدید، می تواند مانع ایجاد آلزایمر شود یا ابتلا به آن را به تعویق اندازد. هر چه بیشتر مغز خود را به چالش بکشید بیشتر به خود کمک کرده اید

2. داشتن خواب راحت

اختلال خواب یک نشانه از بیماری آلزایمر نیست، اما می تواند یک عامل خطر باشد. محرومیت از خواب کافی شبانه سبب عدم تمرکز می شود و بر خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد.

مطالعات زیادی نشان داده اند که داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در حقیقت این مطالعات پاسخ ضعیف برخی افراد دچار اختلال خواب و کم خوابی را به واکسن‌های درمانی آنفلوانزا و هپاتیت نشان داده اند و این نشان دهنده تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر کم خوابی است.

3. مدیریت استرس

فشار عصبی مزمن و طولانی مدت به دلیل آن‌که مانع از رشد سلول های عصبی می شود، می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

راه حل‌های مختلفی برای مدیریت استرس و اضطراب  وجود دارد که در این مطلب قصد داریم به چند مورد آن اشاره کنیم:

  • نوشتن یادداشت‌های روزانه را آغاز کنید. تعداد زیادی از افراد نوشتن یادداشت‌های روزانه روشی مناسب برای کنترل اضطراب، درک احساسات و تصمیم‌گیری‌ها و … می‌دانند.
  • برای اوقات فراغتتان برنامه‌ریزی کنید. شوخ‌طبعی را وارد زندگی‌تان کنید. خندیدن می‌تواند بهترین راه کاهش تنش باشد.

  • موسیقی می تواند روحیه و انرژی شما را تقویت کند و تاثیر مثبتی بر روی کاهش استرس دارد و موارد دیگری برای کاهش استرس و اضطراب وجود دارد که در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت

4. وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است، در میانسالی افرادی که اضافه وزن دارند دو برابر بیشتر و افرادی که چاق هستند سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر می باشند. با رسیدن به وزن مناسب از مغز خود محافظت کنید.

 

5. راه های مدیریت فشار عصبی 

  • نفس عمیق بکشید. فشار عصبی باعث تغییر سرعت تنفس می شود، آرام و عمیق نفس بکشید.
  • برنامه فعالیت آرامش بخش روزانه : پیاده روی، دوش آب گرم، … به کاهش فشار عصبی کمک می کند
  • تقویت آرامش درونی: اثبات شده است که  بین معنویت و سلامت مغز ارتباط وجود دارد.
  • انجام فعالیت های سرگرم کننده: زمانی را برای اوقات فراغت اختصاص دهید.
  • حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید. خندیدن کمک می کند تا با فشار عصبی مبارزه کنید.

6. تعامل اجتماعی خود را بیشتر کنید

انسان موجودی اجتماعی است. مطالعات نشان می دهد افرادی که ارتباط اجتماعی بیشتری داشته اند در آزمون های حافظه و شناختی نتیجه بهتری کسب کردند.

فعال ماندن از نظر اجتماعی ممکن است از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.  بنابراین حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان یک اولویت است. به خاطر داشته باشید کیفیت روابط اجتماعی مهم است نه کمیت آن، تعامل چهره به چهره، همیشه می تواند تاثیر گذارتر باشد.

7. راه های زیر جهت حفظ ارتباط با اطرافیان توصیه می شود 

1- با اقوام و دوستان معاشرت کنید.

2- به صورت گروهی با دوستان خود به فعالیت های ورزشی بپردازید.

3- فعالیت های داوطلبانه داشته باشید

4- به یک گروه اجتماعی بپیوندید.

5- در کلاس های گروهی شرکت داشته باشید.

6- عضو یک گروه ورزشی، آموزشی، تفریحی و گردشگری شوید.

7- به اماکن عمومی مانند سینما، پارک، موزه ها، بروید.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 4 =