ستون فقرات یکی از مهم‌ترین اعضای بدن هست که متاسفانه با رعایت نکردن باعث می شود که به دیسک کمر و یا گردن فشار بیاید و باعث درد بسیار زیادی بشود که به مرور زمان باعث می‌شود که بیشتر ستون فقرات در معرض آسیب باشد و این موضوع خطرناک می‌باشد. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره‌ی دیسک کمر و گردن صحبت کنیم با ما همراه باشید.

دیسک کمر و گردن چیست؟

 

با ما در تماس باشید

02188500161

فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژله مانند موجود در مرکز دیسک گردن از منطقه‌ای که در دیواره سخت خارجی، ضعیف و شکننده شده، بیرون بزند. ممکن است زمانی که ماده ژله‌ای موجود در دیسک گردن ، عصب ستون فقرات را لمس یا فشرده کند باعث ایجاد درد گردن یا بازو، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن ‌شود.

دیسک کمر عارضه ای است که در اثر وارد شدن فشار زیاد یا ضعیف شدن عضلات کمر در اثر بالا رفتن سن یا عوامل دیگر ممکن است به وجود آید. مهم‌ترین علامت آن درد می‌باشد. درد معمولا در قسمت پشت بدن و پا بروز می‌کند. هر انسان معمولاً ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می‌شوند.

 

دیسک کمر و گردن، دیسک کمر

 

دلیل بوجود آمدن دیسک کمر و گردن

لغزش دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که حلقه بیرونی دیسک ضعیف یا پاره شود و قسمت داخلی بتواند از دیسک خارج شود. این مسئله ممکن است با افزایش سن اتفاق بیفتد. انجام برخی حرکات نیز می‌تواند موجب دیسک کمر و گردن شود. لغزش دیسک کمر ممکن است در هنگام چرخش یا چرخیدن برای بلند کردن یک شیء اتفاق بیفتد.

وقتی یک شیء بسیار سنگین و بزرگ را بلند می‌کنید فشار زیادی به کمر شما وارد می‌شود و درنتیجه ممکن است دیسک لغزش پیدا کند. اگر در شغلتان نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارید در معرض خطر ابتلا به لغزش دیسک قرار دارید.

افرادی که به اضافه‌وزن دچار هستند نیز در معرض خطر لغزش دیسک کمر و گردن قرار دارند زیرا دیسک‌های ستون فقرات مجبور به تحمل وزن اضافه هستند. ضعف عضلات و سبک زندگی کم‌تحرک نیز می‌تواند در ایجاد لغزش دیسک نقش داشته باشد. از سوی دیگر، با افزایش سن، احتمال لغزش دیسک افزایش می‌یابد.

این مسئله به این دلیل است که دیسک‌ها با افزایش سن مقداری از محتوای آب محافظ خود را از دست می‌دهند. درنتیجه می‌توانند راحت‌تر از جای خود خارج شوند. این مسئله در مردان شایع‌تر است. بنابراین چاقی و سن را می توان یکی از عوامل دیسک کمر و گردن دانست.

تشخیص دیسک کمر

برای تشخیص دیسک کمر باید آزمایش‌هایی ماننده: ام آر آی و سی تی اسکن انجام گردد. تا بدین ترتیب به صورت دقیق، دیسک کمر تشخیص داده شود. اگر فرد سابقه پزشکی و یا سابقه بیماری‌های فیزیکی همانند فتق دیسک کمر داشته باشد. در این حالت دیگر نیازی به انجام آزمایش نیست. و در همان مراحل اولیه این مشکل تشخیص داده می‌شود و پزشک شروع به درمان می‌کند.

تشخیص دیسک گردن

در ابتدا پزشک برای تشخیص دیسک گردن معاینات فیزیکی را شروع می‌کند. که در دست ها و پاها انجام می گیرد. تا بتواند دامنه حرکتی و علائمی که ممکن است ریشه عصبی داشته باشد را تشخیص دهد. همچنین باید آزمایشهای خاصی ماننده  ام آر آی و نوار عصبی تهیه گردد. تا بدین ترتیب پزشک با تشخیص دقیق و شدت بیماری بتواند مراحل درمان را شروع نماید.

 

دیسک کمر و گردن، دیسک گردن

 

راه های درمان دیسک

1. تغذیه

شما می‌توانید با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید. اگر در رژیم غذایی از غذاهای سالم و مکمل‌هایی که برای بافت‌های بدن مفید هستند، استفاده کنید، این عمل می‌تواند روند بهبودی شما را افزایش دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری نماید.

برای دستیابی به بهترین نتایج، منابع زیر را در برنامه رژیم غذایی فعلی خود قرار دهید:

ویتامین D3 بدن را در جذب کلسیم ، که برای رشد استخوانهای قوی و سالم بسیار مهم است، کمک می کند. با وجود ویتامین D کافی، استخوان ها می توانند نازک، شکننده یا شکننده شوند. کمبود ویتامین D شایع است. آزمایش خون که توسط متخصص بهداشت و درمان شما قابل سفارش است.

ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی از جمله ماهی های چرب (ماهی قزل آلا) ، جگر (یا روغن کبد کبد) و زرده تخم مرغ یافت می شود .در ایالات متحده آمریکا شیر و برخی از غلات، آب میوه و نان با ویتامین D. غنی شده است. از طریق مکمل های غذایی و زمان سپری شده در آفتاب نیز می توان به دست آورد.

منیزیم یک ماده معدنی اساسی در ساختار ماتریس استخوان است و همچنین برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن مورد نیاز است. در صورت افت سطح منیزیم خون ، منیزیم از استخوان ها خارج می شود. کمبود منیزیم رایج است و مکمل می تواند در حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از مشکلات پشتی.

این ماده مغذی همچنین به آرامش و انقباض عضلات کمک می کند، و این باعث می شود عضلات تقویت کننده ستون فقرات ضروری باشد. منیزیم در سبزیجات دارای برگ سبز، ماهی، لوبیا، دانه، آجیل، غلات کامل، ماست، آووکادو، موز و شکلات تیره یافت می شود.

2. درمان غیر جراحی 

  1. گرما و سرما درمانی
  2. داروها و تزریقات
  3. اولتراسوند (سونوگرافی)
  4. یونتوفورزیس
  5. ماساژ بافت‌های عمیق
  6. واحدهای TENS برای الکتروتراپی
  7. درمان رفع فشار ستون فقرات
  8. کشش
  9. ورزش‌های مناسب و به توصیه یک پزشک متخصص
  10. فیزیوتراپی
  11. کاهش وزن تحت نظارت پزشک

3. دیسکوژل

دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود و موجب جمع شدن دیسک از درون کانال می شود.

همچنین دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند و در نهایت موجب کاهش فشار داخل دیسک شده که باعث کاهش فشار کانال نخاعی و ریشه های عصبی شده و علایم بهبود می یابد.

4. لیزر

یکی از جدیدترین کاربردهای لیزر در جراحی ستون فقرات و روش‌های درمان فتق دیسک، جراحی لیزری فتق دیسک گردن و کمر است. در این روش پزشکان فوق تخصص درد با هدف کاهش فشار دیسک بیرون زده و تسکین درد از لیزر برای کمک به رفع فشار وارده بر روی عصب استفاده می‌کنند.

عمل لیزر دیسک کمر و گردن، بدون بی‌هوشی عمومی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بدین معنی که برای انجام آن فقط پوست و ماهیچه‌های کمر که در مسیر ورود سوزن هستند بی‌حس می‌شوند و مقدار کمی داروی آرام‌بخش به بیمار داده می شود.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =