یکی از بیماری های شایع که در هر سنی می‌تواند رخ بدهد، گرفتگی عروق قلبی و عامل سکته قلبی می باشد که متاسفانه در بیش از 20 درصد ایرانیان در طول عمر خود این گرفتگی عروق را به صورت خفیف یا شدید در طول زندگی خود تجربه می کنند. در ادامه بیشتر درباره گرفتگی عروق و علائم و دلیل به وجود آمدن این عارضه صحبت خواهیم کرد.

گرفتگی عروق قلب

 

با ما در تماس باشید

02188500167

گرفتگی عروق یکی از مهم‌ترین دلایل نارسایی ارگان ها و عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی است.

گرفتگی عروق زمانی رخ می دهد که رگ های خونی حاوی اکسیژن و مواد مغذی که از قلب به سمت دیگر شریان های خونی در جریان هستند ضخیم و سفت شوند. معمولا در نتیجه این اتفاق شاهد محدود شدن جریان خون به ارگان ها و بافت های مختلف بدن می شویم.

شریان های خونی سالم بدن انعطاف پذیر بوده و خاصیت ارتجاعی خوبی دارند اما با گذر زمان دیواره های آن ها سخت شده و مشکل سفتی شریان ها ایجاد می شود. تصلب شرایین یک نوع خاص از همین مشکلات است اما ممکن است این نام ها گاهی اوقات به جای هم استفاده شوند.

سرخرگ‌ها در حالت طبیعی انعطاف‌پذیر و قابل ارتجاع هستند، اما با گذشت زمان، دیواره‌ آن‌ها ممکن است بر اثر تجمع پلاک‌های چربی سخت شود و انعطاف‌پذیری اولیه خود را از دست دهند. همچنین این رسوبات باعث تنگ شدن تدریجی و در نهایت گرفتگی عروق می‌شوند.

 

گرفتگی عروق قلب، قلب

 

علائم گرفتگی عروق

درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع و تعریق سرد

برخی از علائم مهم گرفتگی سه رگ اصلی قلب هستند. در صورت مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده باید فورا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کرد. گرفتگی سه رگ اصلی قلب درمان های متفاوتی دارد که از جمله آن ها می توان به آنژیوپلاستی با بالن، عمل جراحی بای پس، استنت گذاری و دارو درمانی اشاره کرد.

لازم به ذکر است، افراد مبتلا به این مشکل اغلب دارای سبک زندگی ناسالم هستند که پزشک پس از مداخله درمانی تغییر در این سبک زندگی را به آن ها پیشنهاد می دهد. بدیهی است در صورتی که تغییری در وضعیت بیماری زمینه یا سبک زندگی بیمار ایجاد نشود، بروز مجدد گرفتگی امکان پذیر است.

در بعضی اوقات شاید برای برخی از افراد، تغییر سبک زندگی و روی آوردن به به یک زندگی جدید سخت و دشوار باشد و یا شرایط به گونه ای باشد که نشود این تغییر به وجود بیاید به همین دلیل باید از یک فرد متخصص راهنمایی و کمک گرفت.

مرکز اول سفیر سلامت، با پرورش و آموزش دادن به افرادی که مایل به کمک کردن به دیگران هستند، به عزیزان شما کمک خواهند کرد که زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه پرستار بیمار در همین وبسایت مراجعه بفرمایید.

عروق کرونری قلب

قلب نه تنها خون را به تمام بدن می‌رساند، بلکه به خودش نیز خون رسانی می‌کند. عروق کروناری خون را برای بافت قلب فراهم می‌کنند، شریان کرونری خون را به بافت قلب می‌رساند و ورید کروناری خون بدون اکسیژن را از بافت قلب گرفته و به دهلیز راست منتقل می‌کند.

انفارکتوس میوکارد قلب، یا حمله ی قلبی، زمانی اتفاق می افتد که جریان خون قلبی که توسط شریان کروناری فراهم می‌شود، مسدود گردد. اگر بافت اکسیژن دار نتواند یه بافت برسد، بافت می‌میرد، قلب ضعیف میشود و اسکار به جای می‌گذارد.

اگر شریان مسدود شود، ممکن است لازم به انجام جراحی بای پس کروناری شود، جراحی ای که در آن قطعه ای از عروق سالم برای ایجاد یک راه جدید استفاده می‌شود و یک راه جدید به جای عروق مسدود شده از عروق جدید ایجاد می‌شود که به خون اکسیژن دار اجازه ی جریان پیدا کردن می‌دهد.

 

 پیشگیری از گرفتگی رگ های قلب

از آنجا که عوامل خطر گرفتگی عروق شناخته شده اند لازم است از دوران جوانی و میانسالی نسبت به جلوگیری از ایجاد بیماری عروق کرونر اقدام کنیم. سبک زندگی سالم که مشخصه آن فعالیت فیزیکی و ورزش منظم، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و آجیل، تقلیل مصرف گوشت قرمز به ۱۰۰ گرم در روز، مصرف دو وعده ماهی در هفته، استفاده کمتر از روغن یا مصرف روغن هایی نظیر روغن زیتون می تواند از تشکیل این پلاک ها در عروق جلوگیری کند.

به شما توصیه می کنیم که برای پیشگیری از گرفتگی رگ قلب و فشار خون بالا، وزن تان را كاهش دهید، با برنامه و روزانه ورزش كنید، استرس بيخود و بي جهت نداشته باشید و سيگار نكشید. همین چند اقدام ساده شما را از شر و آسیب بیماری فشار خون بالا دور خواهند کرد.

تشخیص گرفتگی رگ قلب

پزشک برای تشخیص گرفتگی عروق ابتدا یک معاینه بالینی انجام می‌دهد و از سوابق پزشکی شما سؤالاتی می‌پرسد. اگر به پزشک عمومی مراجعه کرده باشید پس از معاینه بالینی و تشخیص وجود مشکل قلبی، به یک متخصص قلب و عروق ارجاع داده می‌شوید. بسته به نتایج معاینه بالینی، متخصص قلب و عروق ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز نماید. برخی از این آزمایشات عبارت است از:

الکتروکاردیوگرام (ECG) اکوکاردیوگرام آزمایش خون تست ورزش سونوگرافی داپلر شاخص مچ پا – بازویی (ABI) کاتتریزاسیون قلبی و آنژیوگرافی اسکن کلسیم کرونری

 

گرفتگی عروق قلب، عروق

 

درمان گرفتگی عروق

گاهی اوقات ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند برای کنترل سطح کلسترول خون کافی باشد. به عنوان مثال ممکن است برای درمان گرفتگی عروق به دارو های استاتین به جهت کاهش کلسترول نیاز داشته باشید.

با کاهش سطح کلسترول خون می توانید ریسک بروز حمله قلبی یا سکته را کاهش دهید.

اگر مشکل تصلب شرایین در شما جدی باشد، ممکن است پزشک معالج انجام پروسه دارویی درمانی خاص یا جراحی را پیشنهاد کند. پروسه درمانی PCI عروق کرونری که به آن آنژیوپلاستی کرونری نیز گفته می شود، پروسه ای است که برای باز کردن شریان های خونی تنگ و بسته شده قلب مورد استفاده قرار گرفته می شود.

این روش درمانی به بهبود جریان خون به سمت قلب کمک می کند و مشکل درد قفسه سینه فرد حل خواهد شد. گاهی اوقات یک لوله کوچک به نام استنت در شریان تعبیه می شود تا پس از پروسه درمانی، آن را باز نگه دارد.

پیوند بای پس عروق کرونر یا CABG نوعی عمل جراحی است. در این پروسه درمانی، شریان ها یا رگ های نواحی دیگر از بدن به جهت استفاده در ناحیه شریان های کرونری تنگ شده مورد استفاده قرار گرفته می شوند.

پیوند بای پس عروق کرونر می تواند به بهبود جریان خون ناحیه قلب کمک کرده، درد قفسه سینه افراد را بهبود بخشد و شاید از بروز حمله قلبی جلوگیری به عمل آورد.

پیوند بای پس برای شریان های پا نیز کاربرد دارد. برای این عمل جراحی، یک رگ خونی سالم به جهت پیوند زدن در کنار شریان های بسته شده یا تنگ در پا استفاده می شود.

این رگ سالم می تواند خون را از دور شریان مسدود شده به جریان بیاندازد و در نتیجه جریان خون در پای فرد بهبود پیدا خواهد کرد.

آنداردرکتومی کروتید نوعی عمل جراحی جهت برداشتن انباشته های پلاک در شریان های ناحیه گردن افراد است. این پروسه درمانی می تواند جریان خون مناسب به سمت مغز را برگرداند و در نتیجه از بروز سکته جلوگیری خواهد شد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =