افرادی که بیماری دیابت دارند شاید یکی از معضلاتشان تهیه رژیم غذایی مناسب و کنترل کردن بیماری‌شان می‌باشد. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت، داشتن رژیم مناسب و رعایت نکات مهم تغذیه دیابتی ها، فعالیت بدنی مستمر، مصرف ویتامین، مکمل و مصرف قرص و داروهای دیابت را باید در دستور کار های خود قرار دهند تا بتوانند قند خون بالا خود را کنترل کنند تا به تنظیم سطح گلوکز و انسولین در خون کمک کند.

با این نکاتی که در بالا گفته شد، رژیم غذایی و مکمل های غذایی برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار مهم هست ولی در مواقع و شرایطی متاسفانه ، فردی که دیابت دارد یا خانواده فرد مبتلا، زمانی برای پخت غذاهای مناسب بیماری دیابت را ندارند و یا اصلا نمی‌دانند که چه خوارکی‌هایی را درست یا تهیه کنند.

به همین دلیل بهترین راه برای رفع این مشکل، استخدام یک نیروی خدماتی زبده و آموزش دیده و آشنا با تمامی بیماری‌های شایع، می باشد که می‌تواند هم در پخت و پز غذا مناسب با شرایط بیمار و هم در صورت نیاز در تمیز و مرتب کردن خانه کمک کند.

 

با ما در تماس باشید

02188500161

6 خوراکی مناسب برای افراد دیابتی

1. سبزیجات

سبزیجات یکی از گروه های غذایی هستند که اکثر ما به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنیم. آن‌ها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. سبزیجات معمولاً به دو دسته غیر نشاسته ای و نشاسته ای تقسیم می شوند. سبزیجات نشاسته ای حاوی کربوهیدرات بیشتری هستند، بنابراین باید در برنامه غذایی خود به آن‌ها توجه کنید.

سبزیجات از سلامت قلب و چشم شما محافظت می کنند. اسفناج، کلم و سایر سبزیجات برگ دار منابع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C هستند.

برخی از شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت میزان ویتامین C پایین تری نسبت به افراد بدون دیابت دارند و ممکن است نیاز بیشتری به ویتامین C داشته باشند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا با افزایش سطح ویتامین C بدن شان التهاب و آسیب سلولی را کاهش دهند. علاوه بر این، سبزیجات برگ دار منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین هستند. این آنتی اکسیدان ها از چشم شما در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید که از عوارض شایع دیابت هستند، محافظت می کند.

2. حمص یا هوموس

حمص یا هوموس از غذاهای عربی است که بیشتر به عنوان پیش‌غذا استفاده می‌شود اما به دلیل اینکه پیش‌غذای سنگینی است می‌توانید به عنوان غذای اصلی هم آن را میل کنید. مواد تشکیل دهنده آن، نخود، سیر، ارده، جوش شیرین، روغن زیتون، نمک و فلفل، آبلیمو و جعفری.

 

رژیم غذایی, غذا مخصوص دیابت، دیابت

 

3. تخم مرغ

یکی دیگر از مواد غذایی که میتوان آن را در لیست غذای دیابتی ها قرار داد تخم مرغ است. تخم مرغ موجب بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی و مدیریت قند خون میشود. تخم مرغ فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد. در واقع، یکی از بهترین غذاها برای سیر نگه داشتن شما در بین وعده های غذایی است. همچنین مصرف منظم تخم مرغ میتواند از چند جهت خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. تخم مرغ التهاب را کاهش می دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد، سطح کلسترول HDL (خوب) شما را افزایش می دهد.

4. آجیل

آجیل خوشمزه و مغذی است. همه انواع آجیل ها حاوی فیبر هستند و کربوهیدرات کمی دارند، اگرچه برخی از آجیل ها نسبت به بقیه آجیل ها از کربوهیدرات بیشتری برخوردار هستند. تحقیقات بر روی انواع آجیل های مختلف نشان داده است که مصرف منظم آن ها منجربه کاهش التهاب، کاهش قند خون و کاهش سطح کلسترول LDL میشود. آجیل همچنین به افراد مبتلا به دیابت در بهبود سلامت قلب شان کمک کند.

 

خوراکی مناسب برای دیابت, رژیم غذایی

5. ماهی

برخی افراد ماهی ها را یکی از سالم ترین غذاهای روی کره زمین می دانند. ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، شاه ماهی منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 DHA و EPA هستند که برای سلامت قلب فواید زیادی دارند. دریافت مقدار کافی این چربی ها به طور منظم به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی هستند، بسیار مفید است.

 

DHA و EPA از سلول هایی که در رگ های خونی شما قرار دارند محافظت می کنند، علائم التهاب را کاهش می دهند و به عملکرد شریان ها نیز کمک می کنند. افرادی که به طور منظم ماهی می خورند کمتر در معرض خطر حملات قلبی هستند. ماهی یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا است که باعث میشود احساس سیری کنید و به تنظیم سطح قند خونتان نیز کمک می کند به همین دلیل یکی از مواد غذایی سالم و مفید لیست غذای دیابتی ها است.

6. میوه‌ها

میوه خوب است، اما مقدار بیش از اندازه آن می‌تواند کنترل دیابت را به هم بزند. میوه در کنار ویتامین‌ها و مواد معدنی، قند هم دارد. قند میوه‌ها می‌تواند گلوکز خون را بالا ببرد. میوه تازه نسبت به آب میوه یک برتری دارد. اینکه میوه‌ی تازه حاوی فیبر است و روند افزایش گلوکز را کند می‌کند. از میوه‌های تازه لذت ببرید، اما به مقدار آن دقت کنید.

زمانبندی تغذیه افراد مبتلا به دیابت

برخی از افراد مبتلا به دیابت باید تقریباً در هر روز غذا بخورند. دیگران می توانند با زمان وعده های غذایی خود انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. بسته به داروهای دیابت یا نوع انسولین، ممکن است لازم باشد هر روز به همان میزان کربوهیدرات مصرف کنید. اگر انسولین را هنگام صرف زمان غذا استفاده می کنید، برنامه غذایی شما می تواند انعطاف پذیرتر باشد.

اما اگر از داروهای دیابت یا انسولین استفاده می کنید و وعده غذایی خود را حذف کرده یا خوردن آن را به  تأخیر می اندازید، سطح گلوکز خون شما می تواند بسیار پایین بیاید. از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه زمانی باید غذا بخورید و آیا  قبل و بعد از فعالیت بدنی باید غذا بخورید.

حجم مناسب مصرف غذا

خوردن مقدار مناسب از حجم غذا در هر وعده، بسیار برای تغذیه دیابتی ها اهمیت دارد. همچنین این مسئله به شما در تنظیم سطح قند خون بالا و  کاهش وزن شما کمک می کند. افراد متخصص و دکتر تغذیه شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه مقدار غذا و چه مقدار کالری باید در روز مصرف کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 8 =