۵ مواد غذایی مناسب برای کنترل آرتروز

 

با ما در تماس باشید

02188500161

رژیم غذایی برای کنترل آرتروز بسیار حائز اهمیت است و تحقیقات نشان می‌دهند که مداخلات غذایی، مانند حذف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، ممکن است شدت علائم را در افراد مبتلا به آرتروز کاهش دهند و همچنین کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود بخشند.

ما در این مقاله می خواهیم به رژیم غذایی مناسب آرتروز و همچنین به ۵ مواد غذایی مناسب برای کنترل آرتروز اشاره کنیم و به شما بگوییم با یک رژیم مناسب چگونه می توانید از مبتلا شدن به آرتروز پیشگیری و یا کنترل نمایید..

رژیم غذایی برای کنترل آرتروز

1.مواد غذایی حاوی امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ فواید زیادی برای بدن و مغز  انسان دارند. این نوع چربی‌ها که در دسته چربی‎های ضروری برای بدن قرار می‌گیرند باید از طریق منابع مختلف تأمین شوند. همچنین در مواد غذایی که حاوی امگا 3 وجود دارد باعث می شود که التهاب های مفصل کاهش پیدا کند و همچنین از تولید آنزیم هایی که در بدن باعث ایجاد آرتروز می شوند نیز جلوگیری شود.

موادی همچون ماهی های چرب مثل ماهی سالمون،شاه ماهی و ماهی ساردین و دیگر مواد غذایی مانند گردو، لوبیا سویا، تخم کدو حلوایی، زنجبیل، آجیل و… سرشار اسید های چرب امگا 3 می باشد.

2.کلم بروکلی

بروکلی خام حاوی تقریباً 90 % آب، 7 % کربوهیدرات و 3 درصد پروتیین و تقریباً بدون چربی است. کالری خیلی پایینی دارد و تنها 31 کالری برای هر فنجان تامین می کند.

بروکلی ترکیبی به نام سولفورافان دارد که می‌تواند در کند کردن پیشرفت علائم آرتروز بسیار موثر باشد.همچنین این سبزی سرشار از کلسیم، ویتامین K و C است.

 

رژیم غذایی برای کنترل آرتروز, بیماری آرتروز

3.چای سبز

چای سبز نوعی چای است که از جوانه ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می آید. در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می پذیرد. چای سبز دارای میزان بسیار زیادی پلی فنول می‌باشد. این نوع آنتی اکسیدانها می‌توانند با کاهش التهاب، سرعت آسیب غضروف را کاهش دهند.

4.تاثیر سیر بر درمان آرتروز

مصرف سیر به دلیل خواص متعدد آن، از دیرباز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد، آمینواسید آرژنین، سلنیوم و فلاونوئیدها می باشد که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

تحقیقات متعددی در رابطه با سودمندی سیر جهت محافظت از قلب و عروق، خواص ضدسرطانی، ضد دیابتی و آنتی میکروبیال سیر انجام شده است.

دانشمندان بر این باورند که ترکیبی به نام دی آلیل دی سولفید که در سیر وجود دارد، ممکن است علیه آنزیم‌هایی در بدن که به غضروف آسیب می‌رسانند، عمل کند.

5.برخی از روغن‌ها

روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اولئوکانتال است که خواص مشابه داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی دارد. روغن آووکادو دیگر گزینه مناسبی است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

 

رژیم های غذایی نامناسب برای افراد مبتلا به آرتروز

همانطور که برای شما گفتیم افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشند. اگرچه مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند در بهبود شرایط شما موثر باشد؛ اما، باید به رژیم غذایی ممنوعه نیز توجه داشته باشید.

گوشت قرمز

هر چقدر گوشت کم تر مصرف کنید، خطر ابتلا به مشکلات مفصلی،درد و سفتی آن را کاهش داده اید.همچنین چربی های ناسالم در گوشت به طور کلی بیش تر می تواند منجر به تولید مشکلات مفصل شود.

قند ها و چربی ها

چربی‌های ترانس در طول فراوری بعضی غذاها به‌وجود می‌آیند و معمولا در غذاهای همچون: کیک‌های طبخ‌شده در روغن،شیرینی‌ها،خمیر پیتزا، کوکی‌هاو…هیچ مقداری از چربی‌های ترانس برای سلامت توصیه نمی‌شود. و همچنین چربی های ترانس باعث التهاب مفاصل نیز می‌ شود.

مصرف قند زیاد با دیابت، بیماری قلبی و از همه مهم‌تر چاقی و اضافه وزن در ارتباط است. بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، ۱٫۹ میلیارد از افراد بزرگسال در سراسر جهان دچار اضافه وزن هستند.

مصرف زیاد مواد غذایی حاوی قند بالا به قولی باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می‌ شود و می‌تواند باعث شود به قند اعتیاد پیدا کنید.

همچنین مواد غذایی حاوی قند بالا تاثیر منفی بر روی استخوان ها و مفاصل دارد و به مرور زمان باعث پوکی استخوان می‌ شود. به همین دلیل به هیچ وجه توصیه نمی شود افرادی که مبتلا به این بیماری هستند از این نوع مواد غذایی استفاده کنند.

 

رژیم غذایی برای کنترل آرتروز,بیماری آرتروز, کنترل آرتروز

 

مصرف برخی از سبزیجات

برخی از مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل حاوی سولانین هستند که برخی از افراد این ماده شیمیایی را عامل ایجاد درد در آرتروز می‌دانند؛ اما، هیچ تحقیقاتی نشان نداده‌اند که این مواد غذایی برای افراد مبتلا به این بیماری مضر است. در حقیقت افزودن این سبزیجات مغذی می‌تواند فواید کلی زیادی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

الکل

مصرف بیش ازحد الکل باعث می‌ شود که به مرور کلسیم های داخل روده را نابود کند و بدن با کمبود کلسیم مواجه شود و همچنین از آنجایی که الکل ممکن است علائم آرتریت را بدتر کند، هر کسی که آرتریت التهابی دارد باید آن را محدود کرده و یا به طور کلی از مصرف آن اجتناب کند.

 حرف آخر

همانطور که در مقاله ای جداگانه به صورت تخصصی درباره بیماری آرتروز صحبت کردیم، این بیماری درمان قطعی متاسفانه ندارد و با رژیم غذایی مناسب و پرهیز کردن از برخی مواد غذایی باعث می شود که از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد و آن را کنترل کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 6 =