۵ روش برای درمان آرتروز

 

با ما در تماس باشید

02188500167

قبل از اینکه ۵ روش برای درمان آرتروز را معرفی کنیم، باید بدانیم که اصلا بیماری آرتروز چیست و علائم آن را بررسی کنیم تا بهتر بتوانیم درباره این بیماری نظر دهیم.

واژه‌ی آرتروز برای توصیف حدود ۲۰۰ بیماری مختلف که مفصل، بافت‌های اطراف مفصلی و دیگر بافت‌های همبندی و اسکلتی عضلانی را درگیر می‌کنند استفاده می‌شود.

این بیماری، اختلالی است که در پی تحلیل رفتن غضروف ظاهر می شود و با علائمی از قبیل تورم و سفتی همراه خواهد بود. هدف از هنگامی که فردی مبتلا به آرتروز یا ساییدگی غضروف می شود، طبیعتا دامنه حرکتی آن محدود خواهد شد. به طوری که بیمار نمی تواند زانوی خود را بطور طبیعی حرکت دهد. در این هنگام بیمار مجبور به انجام جراحی زانو خواهد بود.

همچنین شایع ترین نوع آرتروز در سالمندان دیده شده که نیاز به پرستاری و نگهداری شبانه روزی دارند.

 

آرتروز، علائم بیماری آرتروز

 

علائم بیماری آرتروز

انواع نشانه های آرتروز و چگونگی بروز آن‌ها، بسته به نوع آرتروز متفاوت است. علائم آرتروز می‌تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود، اگر کسی هر یک از چهار علایم آرتروز هشدار دهنده‌ی اصلی زیر را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه کند.

  • احساس شدید درد در مفاصل و همچنین این درد می‌تواند ثابت یا متغیر باشد.
  • تورم ناحیه مفاصل زانو یکی دیگر از این نشانه ها می باشد که در برخی از انواع آرتروز، پوست روی مفصل آسیب دیده قرمز و متورم و گرم می‌شود.
  • خشکی مفصل یک علامت معمول است که پس از بیدار شدن از خواب در صبح، یا پس از نشستن طولانی مدت پشت میز، رانندگی طولانی مدت و بعد از ورزش رخ می‌دهد.
  • حرکت دردناک مفصل یا خشکی و درد هنگام بلند شدن از روی صندلی می‌تواند نشان دهنده‌ی آرتروز باشد.

تمامی علائم گفته شده احتمالا با ادامه دادن فعالیت های جسمانی شدت می‌یابد.

حالا که به صورت مختصر با آرتروز و علائم آن آشنا شدیم. قصد داریم که در ادامه این مقاله، درباره ۵ روش درمان و بهبود بیماری آرتروز صحبت کنیم.

به اولین موردی که می توانیم اشاره کنیم  که بسیار هم مهم هست یک رژیم غذایی مناسب می باشد.

1. رژیم غذایی

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی باعث می‌شود که از آسیب بیشتر به مفصل جلوگیری شود. از مواد غذایی که می‌توان به آن اشاره کرد: آنتی اکسیدان ها، ویتامین های C،A و E  اشاره نمود.

همچنین افرادی که مبتلا به آرتروز هستند بیشتر درمعرض کلسترول خون بالا می‌باشند و کاهش و کنترل کلسترول خون باعث می‌شود که حال بیمار بهتر شود.

یکی دیگر از مواردی که مربوط می‌شود به بحث رژیم غذایی، داشتن وزن بدنی متعادل می‌باشد که از فشار وارده به مفاصل کم می کند. به همین دلیل افرادی که چاق هستند و از اضافه وزن رنج می برند، حتما باید نسبت به کاهش وزن اقدام کنند. کاهش وزن در افراد مبتلا به این بیماری، یکی از روش های موثر در تسکین درد و علائم می باشد.

2. تمرین بدنی و ورزش برای بهبود آرتروز

افراد مبتلا به آرتروز باید تمرینات سبک انجام دهند و هر زمان که احساس درد می کنند، دست از تمرین بکشند. ادامه دار شدن درد بیش از چند ساعت، به معنای سنگین بودن تمرین بدنی می باشد.

در این بخش به چند ورزش و تمرین بدنی برای کاهش درد زانو می‌پردازیم:

لگد به پشت

این تمرین با هدف تقویت همسترینگ و یا عضلات کشاله ران انجام می شود که باعث کاهش خشکی مفصل زانو می شود. برای شروع، باید صاف بایستید و یک پا را از روی زمین بلند کنید. سپس زانو را خم کرده و تا پاشنه پا از پشت به باسن نزدیک شوید. چند ثانیه نگه داشته و پای خود را پایین بیاورید. زانو باید صاف و وضعیت بدن به روی مستقیم باشد.

آرتروز و ورزش در آب

ورزش با آب گرم برای بیماری آرتروز بسیار مفید است، زیرا در این صورت بدن پشتیبانی شده و حرکت در آب باعث ایجاد قدرت و مقاومت عضلات می شود.

ورزش در آب شامل ورزش در استخر است و “آب درمانی” نامیده می شود. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید در آب ورزش کنید.

 

آرتروز، علائم بیماری آرتروز

 

خم کردن زانو 

  1. روی شکم دراز بکشید و زانوها را صاف بگذارید. اگر پشت زانوی شما ناراحت کننده است، یک پارچهرا رول کنید و آن را زیر پای خود درست بالای کشکک زانوی خود قرار دهید.
  2. با خم کردن زانو، پای آسیب دیده خود را بلند کنید و پا را به سمت باسن بالا بیاورید. اگر در این حرکت احساس درد داشتید، آن را بدون خم شدن کامل زانو امتحان کنید. این ممکن است به شما کمک کند از هرگونه حرکت دردناک جلوگیری کنید.
  3. پای خود را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید.
  4. 8تا 12 بار تکرار کنید.
  5. پاها را عوض کنید و مراحل 1 تا 4 را تکرار کنید، حتی اگر فقط یک زانو درد داشته باشد.

 

3. تزریق به زانو

مایع مفصل مصنوعی روش درمانی جدید برای آن دسته از افرادی است که از آرتروز زانو رنج می برند. مایع تزریق شده، سطح لغزنده ای را برای مفصل فراهم و به تسهیل حرکات مفصل کمک می کند.

تزریقات به زانو برای هر فرد که توسط متخصص درد انجام می‌گیرد، متفاوت است و بسته به میزان عارضه، نوع مناسبی از تزریقات برای او انجام می‌شود.

4. استفاده از کمپرس سرد و گرم

یکی دیگر از روش های بهبود درد مفصلی، کمپرس سرد و گرم می باشد که به تسکین علائم آرتروز کمک می کند.

 

کمپرس سرد

مقداري يخ درون كيسه پلاستيكي ريخته و درون يك حوله پيچيده شود و روي مفاصل دردناك قرار داده شود. قرار دادن کمپرس یخ به مدت بیست دقیقه بر روی مفصل متورم، رگ های خونی را تنگ می کند و از شدت درد و تورم می کاهد.

کمپرس گرم

کمپرس گرم نیز رگ های خونی را باز و جریان خون را افزایش می دهد و باعث می شود مواد مغذی و پروتئینی بیشتری به بافت آسیب دیده برسد. همچنین کمپرس گرم در صبح  باعث انعظاف پذيری مفاصل می شود.

5. درمان آرتروز با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در جهت کاهش درد مفصلی زانو، از روش‌های مختلفی استفاده کنند. به عنوان مثال:

راه‌های استفاده درست از مفصل، استفاده از وسایل کمکی،تمرینات کششی و انعطافی که با رعایت اصول پزشکی می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 6 =