در بعضی اوقات شاید برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی برای تمیز و نظافت کردن منزلتان نداشته باشید و این کمبود وقت باعث می‌شود که نظافت منزل برایتان سخت و به یک دغدغه فکری و معضل تبدیل شود. اگر قصد دارید که منزل خود را خیلی راحت و سریع تمیز کنید می‌توانید با روش‌ های نظافت اصولی منزل که در همین مقاله آن را بررسی کرده ایم، این مشکل را برای خودتان رفع کنید و همچنین اگر ضیق وقت دارید به شما توصیه می‌کنیم که از یک کادر خدماتی و نظافتی مجرب برای نظافت منزل خود استفاده کنید.

روش های نظافت اصولی منزل

 

نظافت اصولی منزل، جاروبرقی,استخدام نظافتچی

 

1. جارو برقی کشیدن

قبل از این که جارو زدن با جاروبرقی را آغاز کنید، تمامی قسمت های فرش را با دقت نگاه کنید. هر شیء و جسمی که بر روی آن وجود دارد را جمع کنید. وارد شدن اجسام درشت به داخل جارو برقی، باعت کم شدن قدرت مکش جاروبرقی خواهند شد و حتی ممکن است به آن آسیب وارد کند.

جهت مناسب را برای جارو کشیدن بر روی فرش انتخاب کنید که کار بسیار مهمی می باشد. بعد از آن بهتر است تعداد دفعاتی که شروع به جاروبرقی کشیدن می کنید در یک بازه زمانی مشخص باشد. مثلاً هفته ای یک بار برای جارو کشیدن با جاروبرقی اقدام کنید.

تمامی جاروبرقی ها مجهز به لوازم جانبی و تجهیزاتی هستند که در صورت لزوم می‌توانید از قطعات جاروبرقی استفاده کنید. مثلاً برای نقاطی که دسترسی کم تری دارند، مانند پله ها، لبه دیوار ها، زیر کمد و… از سری کوچک تر استفاده کنید.

جهت خواب پرز فرش را در نظر بگیرید. سپس به صورت عقب یا جلو و یا جلو به عقب به جاروبرقی کشیدن بپردازید. از جاروبرقی کشیدن به صورت زیگزاگی به شدت خودداری کنید.

2. گردگیری

بهتر است قبل از شروع گردگیری، خانه را جاروبرقی بکشید. این‌کار کمک می‌کند تقریبا دو سوم از گردو غبار به کمک جاروبرقی از بین برود و در نتیجه کار گردگیری خیلی راحت‌تر خواهد شد. پارچه گردگیر مرطوب خیلی بهتر از پارچه خشک عمل می کند و گرد و غبار را از سطوح مختلف پاک می کند.

گردگیری دریچه کولر از موارد مهمی است که نباید به سادگی از آن گذشت. زیرا هنگامی که کولر روشن است گردو غبار به همراه باد به داخل خانه آمده و بر روی وسایل می نشیند.

برای گردگیری کف زمین و فرش ها و مبل ها سریعا اقدام کنید زیرا وجود گردو غبار در این مکان‌ها علاوه بر کثیفی و ظاهر نامرتب باعث می شود. این مکان ها تبدیل به نوعی منبع پخش گردو خاک در منزل شوند و باعث آلودگی بیشتر فضا شوند.

یکی از کارهای مهمی که باید در هنگام گردگیری خانه انجام دهید از بین بردن تار عنکبوت از کنج دیوارها و سقف است. وجود این تارها علاوه بر آلودگی بیشتر باعث جمع شدن گردو غبار و پرز در مکان های خاصی از منزل می شود و تاثیر زیادی در آلودگی منزل دارد.

3. تی کشیدن

هنگامی که سرامیک، پارکت و یا کاشی خانه شما کثیف می‌شود، می توان گفت زمان نظافت رسیده است. به عبارت دیگر وجود گرد و خاک، انواع لکه‌، و یا ایجاد حالتی چسبناک بر روی زمین و بوی نامطبوع از دیگر نشانه ها برای نظافت کف خانه می باشد.

برای شروع نظافت کف خانه نیاز به ابزار مناسب دارید. این ابزار می تواند جارو، دستمال خشک، شوینده، یک سطل آب و مهم تر از همه تی باشد.  با کمک هر یک از این وسایل، می توان کثیفی ها و آلودگی کف زمین را تمیز کرد.

تی های نخی جزو پرکاربردترین ها در امر نظافت منزل و اماکن عمومی به حساب می آیند. از این مدل برای تمیز کردن گرد و خاک، حذف لکه‌ها و شستشو کامل زمین استفاده می‌شود. دسته‌ ‌بلند آن سبب شده تا زمان نظافت تسلط بیشتری به ابزار کار خود داشته باشید. همین امر فشار اضافی را از روی بدن کاهش می دهد.

برای شروع کار خوب است که از گوشه های اتاق شروع کنید. همچنین همیشه از قسمت بالایی اتاق کار را شروع کرده و به سمت عقب تمیز کنید. این کار سبب می شود تا پس از تی‌کشیدن دوباره روی قسمت تمیز شده قدم نگذارید.

 

نظافت اصولی منزل، ضدعفونی کردن، استخدام نظافتچی

 

4. ضدعفونی کردن

قبل از انجام هر کاری و استفاده از هر نوع ضدعفونی کننده، ابتدا باید محیط خانه کاملا تمیز شود. یعنی جارو و گردگیری به طور کامل انجام شود. هیچ جایی دارای گرد و غبار نباشد. با استفاده از یک دستمال مرطوب می‌توانید به جنگ گردوغبار بروید.

پس از پیروزی بر گرد و غبار باید ضدعفونی را شروع کنید. وسایل برقی را نمی‌توان شست و شو داد و باید به وسیله الکل 70 درصد و یک دستمال نخی آن‌ها را تمیز کنید.

برای سطوح از یک ضدعفونی کننده مناسب سطوح استفاده کنید. تمام سطوح مانند اپن آشپزخانه، میز توالت، میز کار و… را باید ضدعفونی کنید. دقت نمایید که برای هر سطح از ضدعفونی کننده مناسب استفاده کنید.

سرویس بهداشتی و حمام را با جرم گیر شسته و سپس ضدعفونی کنید.

5. تهویه خانه

یکی از راه­ های اصلی برای تهویه هوای داخل خانه باز گذاشتن پنجره ­ها است. در صورت باز گذاشتن پنجره­ ها بوهای نامطبوع خارج می‌­شود و هوای تازه وارد خانه می‌­شود. هنگام آشپزی، استفاده از مواد شیمیایی، هنگام جارو کشیدن و گردگیری حتما پنجره ­ها را باز بگذارید.

در صورت امکان استفاده از مواد شیمیایی را باید کاهش داد. سیگار کشیدن در داخل خانه یعنی هوای نامطبوع و آلودگی در خانه را به دست خودتان در خانه ایجاد کنید. دود سیگار شامل سموم و مواد مضر برای هر فردیست. حال سیگار کشیدن در خانه باعث تجمع این سموم در داخل محیط خانه می­‌شود.

کفش ­ها یکی از عاملین اصلی وارد کردن گرد و خاک و آلودگی به داخل خانه است. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است کفش ­ها را خارج از محیط زندگی دربیاورید. همچنین لازم است به صورت مرتب کفش ­ها را با آب یا دستمال نمدار تمییز کنید.

نگهداری از زباله­ ها در ظرفی در بسته باعث می­‌شود بوی نامطبوع زباله در محیط کم شود. این کار از پخش شدن آلودگی در محیط نیز جلوگیری می­‌کند. همچنین باعث جلوگیری از دسترسی حشرات به زباله­ ها می­‌شوید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =