نگهداری از کودک اوتیسم

یکی از اختلال‌هایی که خیلی از پدر و مادران نگران آن هستند که فرزندشان به آن مبتلا نباشند. بیماری اوتیسم می‌باشد که انواع مختلفی نیز دارد. اگرچه اوتیسم یک اختلال مادام العمر به حساب می‌آید اما با کمک و پشتیبانی والدین و اطرافیان و نحوه صحیح نگهداری از کودک اوتیسم، کودکان مبتلا می‌توانند از کیفیت زندگی بسیار بهتری برخوردار باشند.

با کودک خود به هر روشی که می توانید ارتباط برقرار کنید. صحبت کردن، خواندن یا نمایش فیلم های مفید، حتی اگر به نظر برسد که فرزند شما به آن توجه نمی کند، تاثیر به سزایی در نگهداری کودک اوتیسم دارند. مطالعه مطالب وبلاگ‌ها و یادداشت‌هایی که سایر والدین و اوتیسم‌های بزرگسال نوشته‌اند نیز تاثیر به سزایی در بینش شما نسبت به این بیماری دارد.

شاید مهم‌ترین نکته این باشد که از خودتان مراقبت کنید. زمانی را برای شارژ مجدد روحیه خود کنار بگذارید. به دنبال افراد مثبت باشید و از کسانی که انرژی شما را هدر می دهند، دوری کنید.

چالش نگهداری از کودک اوتیسم

تشخیص ابتلای کودک به اوتیسم ممکن است روی شما و خانواده‌تان تاثیرگذار باشد. شما باید روتین جدیدی را در زندگی خود پایه‌گذاری کند. همچنین باید روش‌های برقراری ارتباط را به صورت مستمر امتحان کنید تا بتوانید بهترین راه برای ارتباط با کودک را پیدا کنید.

همچنین این اختلال ممکن است شما را در معرض اضطراب، استرس، مشغله فکری، نگرانی و افسردگی قرار دهد که باید حتما با مراقبت از خود از آن‌‌ها جلوگیری کنید.

1. دانش خود را در زمینه اختلال اوتیسم بالا ببرید تا درک درستی از بیماری و کودکان مبتلا به این بیماری پیدا کنید.

2. استفاده از تجارب خانواده هایی که درگیر این اختلال هستند.

3. استفاده از پرستار کودک مناسب و با تجربه.

4. بر قرار کردن ارتباط غیر کلامی با کودک اوتیسم.

5. در مواقع عصبانیت کودک بهترین واکنش را نشان دهید.

6. درمان کودک خود را با یک دکتر مجرب پیگیری کنید.

 

کودک اوتیسم، نگهداری از کودک اوتیسم، اوتیسم

 

محیط زندگی کودک اوتیسم باید چگونه باشد؟

داشتن خانه ای معمولی برای خانواده هایی که دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند امری دشوار است چراکه هرکودک یک فرد منحصر به فرد است با نیاز های ویژه خود و دیگر اینکه تفاوتهای بسیاری بین خانواده ها ،خانه ها،و فرهنگ ها وجود دارد که این امر را دشوارتر می کند.

کودکان اوتیسم معمولا درکی از خطر ندارند، بنابراین خانه را ایمن کنید. برخی از کودکان اوتیسم به صدای کوبیدن یا شکستن شیشه علاقه دارند. بنابراین پنجره‌های خانه را با شیشه نشکن بپوشانید.

معمولا حواس کودکان اوتیسم با بقیه فرق دارد، مثلا آنها ممکن است صداهایی بشنوند یا بوهایی را حس کنند که برای بقیه قابل درک نیست. بعضی مواقع این حساسیت حواس باعث آزار این کودکان می‌شود.

کودکان اوتیسم به نورهای چشمک زن، صدا های زیاد، رنگ، بو و بسیاری از محرک ها ممکن است حساس باشند بنابراین باید سعی کنید محیط زندگی آن ها را تا جای ممکن از وجود این محرک ها خالی کنید.

برخی از کودکان مبتلا به طیف اوتیسم هستند که در مقابل برخی صداها واکنش های شدید مانند آشفتگی ،لرزش،گریه و یا فرارنشان می دهند، گوشهای خود را می گیرند و شروع می کنند با جیغ کشیدن آن صدای مزاحم و آزارنده را محو یا به عبارتی بپوشانند.این صدا می تواند حتی صدای لولای در اتاق باشد و ما تنها میتوانیم با حذف این صدا به کودک خود کمک کنیم.

تقریبا تمامی افرادی که به نحوی در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم درگیرند معتقدند که محیط آموزشی این کودکان بایستی محیطی فیلتر شده و ایزوله از نظر محرکات باشد، پس بهتر است اگر می خواهید در مکانی کودکتان بیشترین ارتباط چشمی و کاملترین ارتباط انسانی و اجتماعی را برقرار کند تعداد محرکات دیداری در محیط او را کاهش دهید.

برای نمونه اگر می خواهید بیشتر مواقع با کودکتان در اتاق پذیرایی باشید محرکات دیداری این اتاق را کاهش دهید و اولین کاری که می کنید در این اتاق تلویزیون را حذف کنید. حذف کردن تلویزیون از محیطی که کودک مبتلا به اتیسم در آن بیشترین زمان را سپری می کند بزرگترین و اولین کمک به اوست.

آن موقع است که شما تلاش می کنید به جای تلویزیون، خود به عنوان مهمترین و غنی ترین محرک دیداری او نقش ایفا کنید. در مرکز نیز ما یونیت هایی را طراحی نموده ایم که کمترین محرک دیداری را برای کودک مهیا می کند و محرک دیداری غالب در این محیط مربی،صورت مربی،چشمان مربی و موضوعاتی است که با اهداف اموزشی توسط مربی وارد این محیط می گردد.

پیوسته با کودک در ارتباط باشید

به عنوان مراقب و پرستار کودک برقراری ارتباط صمیمی و همراه با دلسوزی باعث می شود زمانی را که در کنار کودک هستید لحظات شاد و مفرحی داشته باشید.

توانایی آگاهی از احساسات و مدیریت آنها از جمله مهارتهای مهمی است که باید در خود ایجاد کنید. زیرا ممکن است در برخورد با این کودکان کنترل خود را ازدست بدهید و واکنش های نامناسبی از خود بروز دهید.

در زمان برقراری ارتباط با کودک مبتلا به اوتیسم از حداقل کلمات استفاده کنید و پس از آن به کودک فرصت دهید تا جمله شما را پردازش کند. این کودکان نمی توانند بلافاصله به شما نگاه کنند و پاسخ مورد انتظار شما را بدهند. در زمان صحبت نیز سعی کنید به آهستگی کلمات را به کودک بگویید.

اگرچه مراقب کودک وظیفه مراقبت و راهنمایی کودک را به عهده دارد اما کودک نیز نظر و حق انتخاب دارد پس سعی نکنید با نظرات و کارهای کودک اگر آسیب زننده و حادثه آفرین نیستند مخالفت کنید. این موضوع باعث می شود کودک کمتر احساس نا امیدی کند و با شما همکاری بیشتری داشته باشد.

کودکان را در فعالیت های مختلف مشارک دهید و اهداف کوتاه مدت مشخص کنید و با تلاش و دستیابی کودک به این اهداف برای او جشن بگیرید.

تمامی کودکان به مراقبت و توجه نیاز دارند. کودکان مبتلا به اوتیسم زمان بیشتری نیاز دارند تا با شما ارتباط برقرار کنند و این امر نیاز به مهارت و کسب تجربه و کمک دارد.

پرستار کودک

اگر به دنبال حرفه‌ای هستید که با دقت و تجربه بیشتری به کودکان شما مراقبت کند، پرستار کودک با تجربه انتخاب درستی است. این پرستاران با داشتن سابقه کاری گسترده، توانایی‌های لازم برای مراقبت از نیازهای فردی و بهداشتی کودکان را دارند.

پرستار کودک,اوتیسم,کودک اوتیسمی

 

ویژگی‌های یک پرستار با تجربه

1. تحصیلات و گواهینامه
پرستاران با تجربه دارای تحصیلات بالا و گواهینامه‌های معتبر در زمینه پرستاری هستند. این موارد نشان‌دهنده آموزش دقیق و تخصصی آنهاست.

2. تجربه عملی
تجربه عملی پرستاران از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها با مواجهه با موقعیت‌های مختلف، مهارت‌های لازم برای مراقبت از کودکان را به دست می‌آورند.

3. ارتباط موثر
پرستار کودک با تجربه توانایی برقراری ارتباط موثر با کودکان و والدین را دارد. این ارتباط موثر به ایجاد یک محیط آرام و امن برای کودکان کمک می‌کند.

چگونه پرستار کودک مناسب را انتخاب کنیم؟

1. بررسی سوابق تحصیلی و گواهینامه
مطالعه دقیق سوابق تحصیلی و گواهینامه پرستار، اطمینان حاصل کنید که فرد دارای تحصیلات معتبر و آموزش‌های لازم است.

2. مصاحبه شخصی
مصاحبه با پرستار برای ارتباط شخصی تر و درک عمیق‌تر از شخصیت و مهارت‌های او کمک می‌کند.

3. مراجعه به نظرات و امتیازات
بررسی نظرات و امتیازات افرادی که از خدمات پرستار استفاده کرده‌اند، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

نتیجه‌گیری

در انتخاب پرستار کودک با تجربه، باید به مواردی همچون تحصیلات، تجربه کاری و توانایی‌های ارتباطی توجه کرد. با انجام یک فرایند انتخاب دقیق، مطمئن شوید که کودکان شما در دستان یک حرفه‌ای با تجربه و مهارت قرار می‌گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هجده =