مقدمه

بعضی اواقات ممکن است پزشک تشخیص دهد که ادامه روند درمان بیمار یا سالمند در منزل بهتر از بیمارستان انجام خواهد شد.

به همین دلیل مراقبت و نگهداری از بیمار یا سالمند در منزل با امکانات محدودی که نسبت به بیمارستان موجود است. کمی شرایط را سخت می کند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کنترل کردن این شرایط ، سپردن این وظیفه به فردی که تجربه کامل در این زمینه را دارد می باشد.

در خیلی از موارد نیز دیده شده که  پرستار بیمار می تواند یک نفر از خود همان خانواده بیمار باشد.اما ما در این مطلب قصد داریم درباره خدمات و ویژگی‌های داشتن یک پرستار بیمار و سالمند در شرایط‌ های مختلف صحبت کنیم با ما همراه باشید.

ویژگی یک پرستار بیمار خوب

اوصولاً باید اولویت اول پرستاران برای مراقبت از بیمارانی که در منزل هستند،رفع کسالت یا قدمی به سمت پیشرفت جسمی و یا روانی بیمار باشد.

منعطف بودن در شرایط‌ سخت و داشتن آستانه صبر بالا در هنگام مراقبت از سالمند و بیمار، یکی از ویژگی‌هایی می باشد که پرستاران و مراقبین بیماران باید داشته باشند. طبیعتاً مراقبت و  نگهداری از بیمار در منزل براساس وضعیت بیمار و میزان نیاز و وابستگی بیمار به پرستار تنظیم می گردد.

یک پرستار خوب، فردی است که با تجربه و تحصیلات مرتبط در زمینه پرستاری بیمار و یا سالمند باشد تا بتواند در شرایط حادتر اوضاع را کنترل کند. لزوماً خدمات اولیه‌ای که مراقب بیمار انجام می‌دهد از عهده بهیار و یا کمک بهیار نیز برمی آید اما با این حال تمام این مسائل به شرایط بیمار بستگی دارد.

 

برای اعزام پرستار بیمار و مراقب بیمار می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

02188500161

 

 

پرستار بیمار,پرستار سالمند

 

خدمات پرستار و مراقب بیمار

خدماتی که پرستاران و مراقبین بیمار ارائه می‌دهند: خدمات درمانی جهت سالمند ، خدمات مراقبتی و نگهداری و … اما با این‌حال از نیاز واقعی سالمندان مخصوصاً بیمار سالمند نمی‌توان چشم پوشی کرد. می توان در یک جمله خلاصه بگوییم نیاز سالمندان و بیمار سالمند،همان احساس نیاز شدید به داشتن یک همراه و همدم است.

طبق تجربه می‌توان گفت که افراد در سالمندی رفتاری مشابه رفتار کودکانه از خود بروز می دهند که احساس نیاز آن‌ها را به توجه برای ما علنی می‌کند ما نیز می‌بایستی به این رفتار آن‌ها پاسخ داده و نیاز عاطفی آن‌ها را بر طرف سازیم .

افرادی که تجربه چندانی از کار کردن با سالمندان ندارند، ممکن است در شرایط‌‌های مختلف و گوناگونی قرار بگیرند و رفتاری را مشاهده کنند که پیش‌بینی نکرده بودند.

به همین دلیل هدف اصلی‌ یک پرستار سالمند مسئولیت‌پذیر و با تجربه، باید کم کردن مشکلات و دغدغه‌های افراد سالخورده باشد. یک پرستار باید تلاش کند تا فرد سالمند از ادامه زندگی خود لذت برده و رنج زیادی را تحمل نکند.

همانطور که در بالا تر گفتیم، یکی از ویژگی‌های یک مراقب کاربلد و زبده این هست که  باید خوب بداند نسبت به اینگونه تغییر رفتارها، که در دوران سالمندی طبیعی است، چه واکنشی نشان بدهد و چگونه اوضاع را کنترل کند.

یکی دیگر از خدمات‌ها این هست که باید قادر باشند امید به زندگی را در افراد سالمند بالا ببرند و آن‌ها را به انجام فعالیت‌های جذاب و جدید ترغیب کند. این‌کار باعث می‌شود از نظر روانی تاثیر خیلی مثبتی بر روی فرد سالمند می‌گذارد و باعث می‌شود از افسردگی دور شود.

برای مثال می‌تواند مسئولیت خریدهای کوچک منزل یا مراقبت از باغچه و گلدان را به سالمندان بسپارد. هدف از این رفتار آن است که سالمندان احساس کنند همچنان کنترل زندگی خود را در دست دارند و قادرند از پس انجام کارهای معمولی و روزمره بر‌بیایند.

به‌طور کلی پرستاری که قرار است از بیمار مراقبت کند حتماً باید تخصص و تجربه کافی در زمینه بیماری مربوطه را داشته باشد. علاوه بر این اکثر پرستاران بیمار مدرک بهیاری و یا پرستاری دارند.

همانطور که از نام آن مشخص است، وظایف پرستار بیمار و سالمند بیمار در منزل مراقبت و نگهداری از بیمار در خانه خود می باشد. البته گاهاً خانواده ها برای مراقبت بهتر از بیمار خود در بیمارستان و یا خانه سالمندان و یا سایر موسسات نیز پرستار بیمار استخدام می‌کنند.

از خدمات دیگر این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بررسی وضعیت بیمار مانند چکاپ زمانبندی شده فشار خون
  • تعویض پانسمان، تزریقات، انجام فیزیوتراپی در منزل…
  • دادن دارو به بیمار طبق تجویز پزشک معالج

و در موارد تخصصی‌تر و حاد‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرستاری از بیماران جراحی شده و در بستر
  • پرستاری از بیماران سرطانی
  • پرستاری از بیماران اعصاب و روان
  • پرستاری از بیماران جراحی شده
  • پرستاری از بیماران ICU، CCU،CVA،CP، MS

گاهاً ممکن است بیمار یک کودک و یا سالمند باشد که در این حالت پرستار سالمند متخصص و آشنا به بیماری و یا یک پرستار کودک آشنا با موضوعات و بیمارهای کودکان به منزل شما اعزام خواهد شد.

 

پرستار سالمند,پرستار بیمار

 

پرستاری از بیمار سکته مغزی

سکته مغزی ممکن است عوارض متعددی در فرد بجای بگذارد اما باید بدانیم که این عوارض به مرور بهتر خواهد شد و فرد توانایی های خود را به دست خواهد آورد البته به شرط آنکه توانبخشی و مراقبت از بیمار سکته مغزی به‌صورت مداوم ادامه پیدا کند و مراقبت از او به شکل صحیح و درست توسط یک فرد متخصص انجام شود.

همانطور که بالاتر گفتیم پرستاران و مراقبین بیمار خدماتی که انجام می‌دهند بستگی به شرایط بیمار دارد و به عنوان مثال می توان گفت بیمار سکته مغزی نیاز به مراقبت اصولی و صحیح توسط پرستار بیمار دارد تا بتواند توانایی‌های از دست رفته خود را با کمک توانبخشی بازیابد و مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل نقش بسزایی در بهبود وضعیت و تسریع درمان بیمار دارد.

پرستاری از بیماران مبتلا به آلزایمر

یکی از بیماری های شایع در دوران سالمندی آلزایمر است که برخی از سالمندان به آن دچار می شوند و نیاز به مراقبت های خاص توسط پرستاری دارد که درک کامل و شناخت خوبی از این بیماری داشته باشد.متأسفانه به دلیل اینکه بیماری آلزایمر درمان قطعی ندارد، نگهداری از بیمار آلزایمر در منزل باعث می‌شود که از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری درباره بیماران آلزایمر دارید می‌توانید در همین وبسایت مطالعه بفرمایید.

مراقبت توسط پرستار بیمار آلزایمری در منزل می بایست بصورت 24 ساعته و شبانه روزی باشد چرا که ممکن است سالمند آلزایمری بخواهد در طول شب از خانه بیرون رود و اگر این اتفاق بیافتد خود موجب بروز مشکلات دیگری خواهد بود.

 

 

پرستاری از بیماران پارکینسون در منزل

یکی دیگر از بیماری‌های سالمندان که بسیار نیز بین افراد سالخورده شایع می‌باشد بیماری پارکینسون هست که باید مراقبیبن این نوع بیماری‌ها صبور و خوش اخلاق باشند.

در پرستاری از بیمار پارکینسون باید توجه داشته باشید که فرد نمی تواند به سرعت کارهای خود را انجام دهد حتی در خوردن غذا ممکن است زمان طولانی صرف شود، هنگام صحبت کردن آن‌ها با حوصله به حرف هایشان گوش دهید هرچند بطور نا‌مفهوم باشد و یا برای ادای یک جمله زمان زیادی وقت صرف شود، پرستار بیماران مبتلا به پارکینسون باید سعی کنند بیمارشان دچار افسردگی نشود و برای او محیط شادی ایجاد نمایند و فعالیت‌هایی را انجام دهند که بیمار به آن‌ها میل و علاقه دارد.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =