آلزایمر چیست؟

آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. البته با بالا رفتن سن، اندکی فراموشکار شدن در افراد طبیعی است.

اما در بیماری آلزایمر این اختلال حافظه به تدریج پیشرفت می‌کند. آلزایمر در مرحله اول ممکن است برای خانواده و دوستان قابل تشخیص نباشد.

اما قبل از بروز، علائم هشداری از خود نشان می دهد.اغلب افراد معمولاً از اصطلاح آلزایمر برای اشاره به انواع زوال عقل استفاده می‌کنند، اما این موضوع از نظر علمی صحیح نیست.

زوال عقل یک بیماری خاص نیست و در حقیقت، اصطلاحی عمومی برای کاهش توانایی ذهنی است؛ به اندازه‌ای که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است.

آلزایمر در سالمندان شایع ترین علت زوال عقل در میان افراد مسن است. برای اطلاع از نحوه ی صحیح نگهداریِ سالمند خود به مطلب نگهداری سالمند در سایت مراجعه کنید.

 

برای اعزام پرستار بیمار و پرستار سالمند می‌توانید با ما تماس بگیرید.

02188500167

علائم بیماری آلزایمر

  جملات و سوالات را بارها و بارها تکرار می‌کنند.

مکالمات، قرارها یا رویدادها را فراموش می‌کنند و بعداً آنها را به خاطر نمی‌آورند.

در مکان‌های آشنا گم می‌شوند.

جای وسایل را اشتباه می‌گذارند.

در نهایت اسم های اعضای خانواده و هر اتفاق روزمره ای را فراموش می‌کنند.

در بیماری آلزایمر حافظه بلندمدت معمولا دست نخورده باقی می ماند اما حافظه کوتاه مدت مختل می شود. شخصی که دوستش دارید ممکن است صحبت های شما را فراموش کند.

او ممکن است سوالاتی را که پاسخ داده شده تکرار کند. این بیماری گفتار را نیز مختل می کند، بنابراین او ممکن است در یادآوری کلمات معمول دچار چالش شود.

آلزایمر می تواند سبب تغییرات رفتار و پریشانی شود. ممکن است عزیز شما در محلی آشنا گم شود. بی ثباتی خلقی و لغزش در قضاوت نیز عوارض رایج آن هستند.

او بهداشت ضعیفی نیز دارد. افرادی که قبلا شیک پوش بودند ممکن است لباس های آلوده پوشیده و شستن موهای سرشان را فراموش کنند.

 

آلزایمر، درمان آلزایمر، آلزایمر چیست

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران حافظه خود هستید یا فکر می‌کنید ممکن است به زوال عقل دچار شده باشید، بهتر است به یک پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر نگران مشکلات حافظه شخص دیگری هستید و فکر می‌کنید نشانه‌های آلزایمر را در او می‌بینید، با ملایمت و در نظر گرفتن شخصیت و عزت نفس او، وی را تشویق کنید تا ملاقاتی با پزشک داشته باشد و بگویید می‌توانید در این ملاقات همراه او باشید.

مشکلات حافظه فقط ناشی از زوال عقل نیست، بلکه می‌تواند ناشی از افسردگی، استرس، مصرف داروها یا سایر مشکلات مربوط به سلامتی باشد. پس بهتر است پس از مشاهده اولین علائم، بدون اینکه دچار اضطراب شویم، به پزشک مراجعه کنیم.

پزشک عمومی بررسی‌های ساده‌ای را برای یافتن علت بروز مشکلات حافظه انجام می‌دهد و در صورت لزوم، برای اینکه آزمایش‌های دقیق‌تری انجام بدهید، شما را به متخصص ارجاع خواهد داد.

درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر درمان قطعی ندارد. با این‌ وجود، پزشک معالج به‌ منظور کاهش علائم و به‌ تاخیر انداختن پیشرفت بیماری، داروهایی را برایتان تجویز می‌کند. به‌ منظور درمان آلزایمر خفیف در مراحل اولیه درگیری، پزشک داروهایی نظیر دونپزیل (آریسپت) یا ریواستیگمین (اکسلون) را تجویز می‌کند.

این داروها کمک می‌کنند استیل‌کولین در سطح بالایی در مغز حفظ شود، که در واقع نوعی ناقل عصبی است که به حافظه کمک می‌کند.

برای درمان آلزایمر شدید، پزشک معالج ممکن است دونپزیل (آریسپت) یا ممانتین (نماندا) تجویز کند. ممانتین تاثیرات گلوتامات اضافی را از بین می‌برد، گلوتامات نوعی ماده شیمیایی در مغز است که در بیماران مبتلا به آلزایمر بیش از حد آزاد شده و به سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند.

پزشک معالج همچنین ممکن است به‌ منظور درمان علائم مرتبط با بیماری آلزایمر به شما استفاده از داروهای ضدافسردگی، ضداضطراب یا ضدروان‌پریشی را پیشنهاد کند. این علائم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • افسردگی
  • بی‌قراری
  • پرخاشگری
  • هیجان
  • توهم

علاوه‌ بر دارودرمانی، تغییرات سبک زندگی نیز در درمان بیماری موثر می‌باشد. به‌ عنوان مثال، پزشک معالج ممکن است مجموعه‌ای از استراتژی‌ها را به‌ منظور کمک به شما و نزدیکان‌تان پیشنهاد کند:

  • تمرکز روی کارها
  • پرهیز از مقابله
  • استراحت کافی در روز
  • آرامش داشتن

برخی از افراد فکر می‌کنند مصرف ویتامین E در جلوگیری از بیماری‌های ذهنی تاثیرگذار می‌باشد، اما مطالعات نشان می‌دهد تحقیقات بیشتری نیاز است.

قبل از مصرف این ویتامین یا دیگر مکمل‌ها حتما با پزشک مشورت کنید؛ چراکه مصرف این ویتامین‌ها همراه با سایر داروهای آلزایمر ممکن است موجب بروز اختلالاتی در شخص گردد.

 

آلزایمر، درمان آلزایمر، آلزایمر چیست، نگهداری از سالمند

 

پیشگیری از بیماری آلزایمر

  • از نظر ذهنی فعال بمانید. خواندن، انجام جدول کلمات متقاطع، نواختن یک ساز موسیقی، انجام بازی های فکری و سرگرمی که به «قدرت مغز» نیاز دارند، انجام دهید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش باعث افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز می شود و مستقیماً بر سلامت سلول های مغز تأثیر می گذارد.
  • از نظر اجتماعی فعال بمانید. به طور منظم با دوستان و خانواده صحبت کنید، به فعالیت های گروهی بپیوندید.
  • رژیم غذایی سالم  که حاوی آنتی اکسیدان است کمک زیادی به حافظه می کند.
  • پرهیز از نوشیدنی های الکلی و کشیدن سیگار

در آخر

بیماری آلزایمر با گذشت زمان بدتر می شود و در نهایت کشنده است. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر به طور متوسط ​​چهار تا هشت سال پس از تشخیص زندگی می کنند. برخی از بیماران می توانند تا ۲۰ سال پس از تشخیص زنده بمانند. سیر بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − پنج =