مهم ترین وظایف پرستار کودک در منزل

بسیاری از والدین به دلیل اشتغال در مشاغل مختلف، فرصتی برای تربیت و رسیدگی به فرزند خود را ندارند؛ به همین دلیل تصمیم می گیرند، یک پرستار قابل اعتماد را برای این کار به منزل خود بیاورند. پرستار والد دوم کودک محسوب می شود و بخش بزرگی از تربیت و مواظبت از کودک به عهده او است.

اگر قصد دارید یک پرستار برای نگهداری از فرزند خود انتخاب کنید، عجله را کنار بگذارید و با صرف وقت در این زمینه، یک پرستار متخصص و دلسوز به منزل خود بیاورید؛ زیرا این امر در سلامت جسمی و روحی کودک شما بسیار مؤثر است. اگر می خواهید با وظایف و مهارت های اصلی یک پرستار کودک آشنا باشید، حتما تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

پرستار کودک

مهم ترین وظایف پرستار کودک

وظایف اصلی پرستار کودک

پرستاری که برای مراقبت به خانه می آورید باید کاملاً آموزش دیده باشد و اصول از نگهداری از کودک را به خوبی بلد باشد؛ در غیر این صورت نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در ادامه مهم ترین وظایفی که بر عهده یک پرستار کودک است را بیان می کنیم:

مراقبت از ایمنی کودک

ایمنی کودک مهم ترین چیزی است که شما از پرستار کودک خود انتظار دارید. او باید در همه حال حواسش جمع کودک باشد و نظارت جدی بر بازی ها و رفتار او داشته باشد. از طرفی باید محیطی ایمن برای بازی کردن کودک فراهم کند تا از حوادث احتمالی در زمان بازی کردن جلوگیری شود. یک پرستار خوب باید بازی های متناسب سن کودک را در اختیار وی قرار دهد و خود به عنوان یک هم بازی، او را همراهی کند.

تغذیه کودک

از آنجایی که پرستارها باید ساعات بسیار زیادی با کودک باشند، باید به تغذیه او نیز برسند. انتخاب و تهیه غذاهای سالم و مناسب سن کودک از وظایف بسیار مهم هر پرستاری می باشد. علاوه بر این پرستار باید بتواند کودک شما را به خوردن غذاهای سالم تشویق کند و یک رژیم غذایی سالم و متناسب با ذائقه کودک، ترتیب دهد.

پرستار کودک باید بداند چه غذاهایی برای کودک شما مناسب است و چه غذاهایی برای او منع شده است؛ به این ترتیب می تواند بدون هیچ چالشی به کار خود ادامه دهد. اگر به تغذیه کودک رسیدگی کند، شرایط برای خوب خوابیدن، درس خواندن و سایر فعالیت های وی فراهم می شود.

تغذیه کودک

اهمیت به تغذیه کودک

تمیز و مرتب نگه داشتن کودک

اگر کودک شما زیر 2 سال سن دارد، وظیفه تعویض پوشک کودک نیز بر عهده پرستار است؛ زیرا پوست کودک بسیار حساس است و نباید مدت زمان طولانی با یک پوشک کثیف سر کند. حمام کردن و تعویض لباس کودک نیز بر عهده پرستار است؛ مخصوصاً زمانی که والدین از صبح تا شب در منزل و کنار کودک حضور نداشته باشند.

پرستار کودک باید علاوه بر بهداشت شخصی کودک، برای بهداشتی نگه داشتن محیط نیز تلاش کند و از قرار دادن اشیاء آلوده در اختیار کودک جلوگیری نماید. وسایلی که در اختیار کودک قرار می گیرند، باید کاملاً ضد عفونی شده باشند.

برقراری ارتباط موثر با کودک

پرستار باید بتواند خود را به اندازه کودک، کوچک کند تا بتواند ارتباط بسیار خوبی با او برقرار کرده و با این کار به رشد عاطفی کودک کمک کند. بازی کردن با کودک و شعر خواندن برای او از جمله کارهایی است که هر پرستاری باید بلد باشد.

کمک در انجام فعالیت های روزانه

کودکانی که به مدرسه می روند یا در کلاس های مختلف آموزشی شرکت کرده اند، نیاز به یک همراه و مشوق دارند. یکی از وظایف اصلی پرستاران نیز کمک به کودک در انجام تکالیف مدرسه و فعالیت های خارج از مدرسه او است.

راهنمای کودک

کمک به کودک در انجام فعالیت های روزانه

مهارت های مورد نیاز یک پرستار کودک خوب

اگر می خواهید یک پرستار خوب و معتبر انتخاب کنید، باید از داشتن ویژگی های زیر در او اطمینان حاصل کنید:

  • صبر و حوصله برای آرام کردن بی قراری های کودک
  • توانایی برقراری ارتباط موثر برای دوست شدن با کودک و بازی کردن با او
  • خلاقیت و نوآوری برای تقویت روحیه کودک و کمک به او در زمینه های مختلف
  • دانش اولیه در زمینه کودک و نوزاد برای جلوگیری از حوادث احتمالی
  • مسئولیت پذیری و تعهد برای نگهداری بهتر از کودک و اطمینان خاطر والدین او

چگونگی انتخاب یک پرستار کودک مناسب

برای انتخاب یک پرستار کودک مناسب در مرحله اول باید رزومه او را بررسی کرده و سوابق کاری او را به صورت دقیق درآورید؛ سپس با او مصاحبه کرده و از نزدیک با خلقیات و رفتار او آشنا شوید. بعد از آن مدارک وی و مجوزهای لازم در این زمینه را چک کنید. می توانید در این زمینه با اطرافیان خود مشورت کنید یا از مؤسسات معتبر خدماتی، درخواست پرستار کودک نمایید.

راهنمای انتخاب یک پرستار کودک خوب

نتیجه گیری

پرستار کودک والد دوم او محسوب می شود و در زمان غیبت والدین نقش مهمی در تربیت و مراقبت از کودک دارد. یک پرستار خوب باید وظیفه شناس باشد؛ همچنین باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد تا بتواند از کودک مراقبت کند. علاوه بر این باید روش های تعامل با کودک را بلد باشد و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با او را داشته باشد تا بتواند از عهده وظایفی که در طول مقاله بیان کردیم، برآید.

فراموش نکنید که انتخاب یک پرستار خوب آینده جسمی و روحی کودک شما را تضمین می کند؛ بنابراین در این راه حوصله به خرج دهید تا یک پرستار خوب و معتمد پیدا کنید. اول سفیر سلامت با داشتن سال ها تجربه در این زمینه، شما را یاری می کند؛ پس با ما در ارتباط باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 11 =