بیشتر مردم جهان، کشور ایران را با فرش‌های زیبایی که تولید می‌کند، می‌شناسند و می‌توان گفت که فرش، یکی از عناصری هست که مردم ایران با آن بزرگ شده اند و تا حدی برایشان حائز اهمیت هست و همیشه سعی بر تمیز نگه‌داشتن آن دارند. اما با این‌حال در بعضی مواقع پیش می‌آید، ما فرشی که در منزلمان داریم با تمام مراقبتی که از آن می‌کنیم، کثیف ‌می‌شود و یا لکه ای بر روی آن به جای میماند و رفع این مشکل شاید برای ما کمی دردسر‌ساز باشد.

قصد داریم در این مطلب درباره‌ی نحوه شستشوی فرش در منزل صحبت کنیم و بر اساس نوع فرش و نوع کثیفی و لکه هایی که بر روی فرش شما ایجاد شده است، راه حل هایی را مطرح کنیم که تا به‌راحتی بتوانید بدون نیاز به شخصی یا شرکتی این مشکل را رفع کنید.

 

شستشوی فرش در منزل، فرش

 

 

 

نحوه‌ی شستشوی فرش در منزل

ضروری ترین و ابتدایی ترین اقداماتی که در شروع شستشوی فرش باید به آن توجه داشت لکه بری فرش است.  پاك كردن لکه از روی فرش و دیگر لکه‌های ایجاد شده در سطح آن در درجه اول باید با پاک کننده مناسب با نوع لکه و سازگار با بافت فرش انجام شود.توجه داشته باشید شستن فرش با وایتکس یا دیگر پاک کننده‌های قوی نیازمند رعایت یک سری روش استفاده بوده که باید به آن توجه داشته باشید.

قبل از شستن فرش دستباف یا شستشوی فرش ماشینی در منزل، لکه‌های مواد غذایی یا هر ماده‌ای را را خشک کرده و سپس به طور کامل بردارید، و دقت کنید که آن را نمالید تا پخش نشود. با استفاده از یک محلول شستشوی فرش مناسب و پارچه تمیز، لکه را خشک کنید و سپس آن را تا جایی که ممکن است بردارید.

اگر قصد شستشوی فرش در منزل و برداشتن آدامس چسبیده به فرش را دارید، می‌توانید از روشی که تقریبا مشابه به  چسبیدن آدامس به روی لباس  هست استفاده کنید. در این روش، چند قالب یخ کوچک را برداشته و برای حدود 30 الی 60 ثانیه یخ را نگه دارید و بعد از آن که آدامس سفت شد، با یک کارد یا قاشق آدامس را بکنید. بدین صورت نیازی به شستشوی فرش نیز نخواهید داشت.

لوازم مورد نیاز شستن فرش

  • جارو برقی
  • اسفنج تمیز
  • سطل
  • مواد شوینده
  • آب
  • دستکش پلاستیکی
  • پارو

شستن فرش دستباف

فرش‌های دستباف نسبت به فرش ماشینی الیاف حساس‌تری دارند. شوینده‌های شیمیایی در روش شستن فرش دستباف، جایی ندارند. به هیچ وجه از شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید.

محلولی از موادی همچون جوش شیرین و نمک و همچنین آب سرد برای شستشو فرش دستباف مناسب می‌باشند.

شستن فرش ماشینی

اگر دقت کرده‌باشید فرش‌های ماشینی به طور معمول دارای بافت منظم و مستحکمی هستند. این نوع فرش از الیاف مصنوعی و با بهره‌گیری از تجهیزات صنعتی تولیده شده‌ است و به طور معمول مقاومت بیشتری در برابر شوینده‌های قلیایی دارند. البته استفاده از شوینده‌های قلیایی به رنگ پایه فرش نیز وابسته است.

اگر رنگ غالب تار و پود فرش روشن است بهتر است مواد شوینده خنثی استفاده شود. اگر رنگ غالب فرش تیره است استفاده از مواد شوینده قلیایی مشکلی ندارد.

مراحل شستشوی فرش

 

شستشوی فرش در منزل، فرش، شستن فرش

 

1. خیس کردن فرش

بهترین روش برای خیس کردن فرش برای آغاز شستشو، استفاده از سر دوش شلنگ آب و خیس کردن فرش به صورت موازی است. این کار را تا خیس شدن تمام سطح فرش ادامه دهید.

حتی اگر از فرش گرد یا فرش بیضی‌شکل استفاده می‌کنید، باز هم رفت و برگشت را به صورت خط‌های صاف انجام دهید.

 

2. استفاده از ماده شوینده مناسب برای شستن فرش

پس از این که فرش به طور کامل خیس شد، ماده‌ی شوینده مناسب را اضافه کنید. بهترین محلول برای شستن فرش، شامپو فرش به اضافه‌ی مقداری پودر دستی و کلر است.

البته این محلول برای شستشوی کامل فرش است. در صورتی که فرشتان خیلی کثیف نیست و قصد شستشوی ساده را دارید، شستن شامپو فرش در خانه با شامپو فرش هم کافی است.

 

3. شستن فرش با فرچه مناسب

بعد از این که فرش خیس شد و ماده‌ی شوینده‌ی مناسب را هم به آن اضافه کردید، با استفاده از فرچه، تمام سطح فرش را شستشو دهید. فراموش نکنید که حرکت فرچه روی فرش حتما باید به صورت بالا به پایین و برعکس باشد.

وگرنه احتمال آسیب رسیدن به فرش بالا است. سپس باید ریشه‌های فرش را بشویید. برای شستن این بخش هم حرکت فرچه از بالا به پایین است.

4. آبکشی فرش برای از بین رفتن کف

گام بعدی در شستشوی فرش در خانه، آبکشی مجدد فرش است. می‌توانید مانند گام اول، با استفاده از سردوش شلنگ آب این کار را انجام دهید یا با سطل، روی فرش آب بریزید تا کف آن از بین برود. در این مرحله هم جریان آب باید به صورت از بالا به پایین باشد.

5. پاروکشی فرش

با استفاده از یک پارو و با حرکت در حهت خواب فرش، آب‌هایی که در عمق فرش نفوذ کرده است، خارج کنید. اگر رطوبت در فرش باقی بماند، باعث زردی سطح فرش و ریشه‌ها می‌شود.

6. خشک کردن فرش

مرحله‌ی آخر شستشوی فرش در خانه، خشک کردن آن است. پس از پاروکشی، فرش را آرام آرام لوله کنید و با هر لایه لوله کردن، پشت فرش را هم آب بکشد.

بعد از این که فرش را به طور کامل لوله کردید، آن را روی یک محیط شیبدار قرار دهید تا آب باقی‌مانده‌ی آن خارج شود. سپس فرش را جلوی نور خورشید پهن کنید تا کاملا خشک شود.

پیش از خشک شدن کامل فرش آن را در منزل پهن نکنید تا از پخش بوی رطوبت جلوگیری کنید. در صورتی که در فصل تابستان اقدام به شستشوی فرش در خانه کرده‌اید، با استفاده از یک پارچه‌ی سفید، از شدت تابش نور به فرش بکاهید. فرش را در فضای آزاد و رو به پشت پهن کنید. در صورتی که فرش را آویزان کنید شمایل فرش برهم می خورد.

اگر فرش را کامل، و به درستی خشک نکنید، احتمال زردی آن وجود دارد.

رنگ‌دهی فرش

یک تکه پارچه تمیز و سفید رنگ را بردارید و مرطوب کنید. این پارچه را به قسمتی از فرش بزنید. اگر پارچه سفید شما کاملا رنگی شد پس فرش شما رنگ می‌دهد. در صورت رنگ دادن فرش شستشو آن در خانه یک ریسک اساسی است.

صلاح، حکم می‌کند فرش‌هایی را که رنگ پس می‌دهند، به قالیشویی‌های معتبر سپرده شوند یا با آب کاملا سرد شسته شوند. فرش هایی که رنگ می‌دهند را پس از آبگیری لوله نکنید.

جلوگیری از کثیفی زود هنگام فرش

یک راه پیشگیری از این که فرش سریع کثیف شود و در نتیجه نیاز به شستشوی مکرر فرش داشته باشیم این است که جلوی در دستشویی، حمام و در خانه، قالیچه یا به اصطلاح پادری قرار دهید تا از رسیدن آلودگی و گرد و خاک به فرش‌های خانه جلوگیری کنند. اگر چنین روشی را به کار بگیرید دیرتر نیاز به شستن فرش ماشینی یا شستن فرش دستباف خواهید داشت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =