5 روش برای پاک کردن لکه‌ی روی لباس

مهم‌ترین بخش لکه‌ گیری این است که در اسرع وقت تمیزکاری اولیه را انجام بدهید. هرچه سریع‌تر کار پاک کردن لکه‌ی روی لباس را شروع کنید، احتمال اینکه بتوانید آن را برطرف کنید بیشتر است.

همیشه قبل از پاک کردن لکه ها، قسمت دیگری از پارچه‌ی موردِنظرتان را امتحان کنید تا مطمئن شوید راه‌حلی که قرار است به‌کار ببرید، به پارچه‌ی شما آسیب نمی‌زند.

یک پودر آنزیم‌دار را امتحان کنید. بعضی از شوینده‌ها فرمول خاصی دارند که پروتئین داخل لکه را می‌شکنند.

ممکن است این لکه‌ها باعث بشوند در هربار شست‌وشوی لباس، آن را بسابید و از مواد سفیدکننده استفاده کنید به امید اینکه این‌بار لکه برطرف شود یا شاید هم به‌طورکل منصرف بشوید و از پوشیدن آن لباس صرف‌نظر کنید. بنابراین قبل از اینکه خسته بشوید یا احتمالا پارچه یا لباس لکه‌دار را دور بیندازید، این روش‌ها را امتحان کنید. البته انواع لکه ها قانون پاک کردن مخصوص به خودشان را دارند.

همچنین برای اطلاع از نحوه‌ی شستشوی فرش در منزل میتوانید به مقاله آن در سایت مراجعه نمایید.

 

برای اعزام نیروی خدماتی و نیروی امور منزل می توانید با ما تماس بگیرید.

02188500161

 

پاک کردن لکه روی لباس

به صورت کلی برای پاک کردن لکه روی لباس یک اصل همیشگی وجود دارد که به صورت خلاصه و مختصر توضیح خواهیم داد اما بعضی از لکه ها را باید با کمی زحمت بیشتر پاک کرد که بسته به نوع لکه روش های مختلفی برای آن ارا پاک کردن لکه از روی لباس، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  1. سریع واکنش نشان دهید: لکه را هر چه سریعتر پاک کنید تا اجازه به جذب عمیق در بافت لباس ندهید.
  2. استفاده از آب سرد: لباس را با آب سرد بشویید. آب گرم ممکن است باعث تثبیت لکه شود، بنابراین از آب سرد استفاده کنید.
  3. استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی: مقدار کمی صابون یا مایع ظرفشویی را بر روی لکه بزنید و با دستهای خود لطیفاً لباس را بشویید.
  4. استفاده از لکه‌شوی خاص: اگر لکه خاصی دارید، از لکه‌شوی خاص برای آن نوع لکه استفاده کنید.
  5. شستشو با آب گرم: لباس را با آب گرم بشویید تا لکه کاملاً از لباس جدا شود.
  6. تست رنگ لباس: قبل از شستشو، تست رنگ لباس را روی قسمت کوچکی از لباس انجام دهید تا از ایجاد آسیب به رنگ لباس جلوگیری کنید.
  7. خشک کردن با دقت: لباس را با دقت خشک کنید. از حرارت زیاد در ماشین لباسشویی یا خشک‌کن پرهیز کنید تا از خراب شدن بافت لباس جلوگیری شود.

 

 

1. پاک کردن شکلات از روی لباس

اگر تکه‌ای شکلات بر روی لباستان ریخت، ابتدا اجازه دهید شکلات سفت شود و تا جایی که می‌توانید با لبه‌ی کند چاقو یا هر چیز دیگری که دم دستتان بود شکلات‌ها را از روی پارچه جدا کنید، سپس با استفاده از یک برس و محلول آب گرم و صابون، پارچه را به آرامی برس بکشید.

اگر کماکان رنگ قهوه‌ای شکلات به کلی از بین نرفت، با استفاده از یک ابر آن را با محلولی از مقادیر مساوی الکل اتانول و آمونیاک خانگی بشویید و سپس لباس را با آب گرم بشویید.

در مورد چیزهایی که نمی‌توانید آن‌ها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید، روی لکه‌ الکل بمالید و پس از ۱۰ دقیقه به‌خوبی آبکشی کنید. برای پاک کردن لکه‌‌ی باقی‌مانده، از ترکیب آب و کمی پودر لباس‌شویی ملایم استفاده کنید.

 

لکه، لکه‌ی روی لباس، پاک کردن لکه شکلات روی لباس، پاک کردن لکه روی لباس

 

2. پاک کردن لکه‌ی روغن از روی لباس

روغن اضافی را با دستمال کاغذی یا پارچه پاک کنید.روی پارچه آسیب دیده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید 24 ساعت بماند، پس از گذشت یک روز، روی جوش شیرین را با برس یا مسواک پاک کنید. روی ناحیه آسیب دیده را با محلول سرکه و آب اسپری کنید و با یک برس و صابون بشویید و سپس آب‌بکشی کنید و بشویید.

همچنین پاک کردن لکه روغن با استفاده از مایع ظرفشویی، شامپو و صابون به علت خاصیت چربی زدایی امکان پذیر است. کف حاصل از صابون یا شامپو را بر روی لکه بمالید. ابتدا شوینده‌ را کاملا در آب حل کنید. شامپو، صابون و مایع ظرفشویی محتوی ترکیبات مخصوصی هستند که با لکه‌های روغن مبارزه می‌کنند.

 

لکه، لکه‌ی روی لباس، پاک کردن لکه روغن روی لباس

 

3. پاک کردن لکه‌ی خون از روی لباس

در صورتی که لکه خون خشک شود و بیش از ۲۴ ساعت به آن توجهی نکنید، از بین بردن آن سخت‌تر می‌شود. یکی از روش‌هایی که لکه خون تازه را می‌توانید به سادگی با آن پاک کنید، استفاده از سرکه سفید است که تاثیر بسزایی نیز دارد.

پیش از خشک شدن لکه خون، مقداری سرکه سفید روی لکه بریزید و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس لکه را با یک دستمال نخی، تمیز و مرطوب پا کنید. در صورتی که لکه پاک نشد، این روش را چندین بار انجام دهید. هنگامی که لکه خون کاملا از بین رفت، لباس یا پارچه را با همان روش‌های همیشگی و با آب سرد بشویید.

در صورتی که در خانه هستید و وسیله‌ای برای پاک کردن لکه خون ندارید، مقدار نمک را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر نمک تولید شود. سپس خمیر نمک را روی پارچه یا فرش بزنید و پس از چند دقیقه آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید تا لکه کاملا از بین برود.

 

لکه، لکه‌ی روی لباس، لکه خون روی لباس

 

4. پاک کردن لکه‌ی جوهر از روی لباس

روش‌های مختلفی برای پاک کردن جوهر از روی لباس‌ها، وجود دارد که ما در این بخش فقط به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.

1.مؤثرترین ماده‌ای که می‌تواند لکه‌ی جوهر را پاک کند، اسپری مو است. یک پارچه یا حوله‌ی تمیز را زیر لکه بگذارید و روی لکه را اسپری کنید تا کاملا خیس شود. اجازه بدهید چند ثانیه بماند و سپس با یک پارچه‌ی تمیز دیگر سعی کنید لکه را پاک کنید. این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود و بعد پارچه را با یک شوینده‌ی آنزیم‌دار بشویید.
2. لکه‌ی جوهر بر پایه‌ی آب یا خودکار را می‌توان با پاک کردن جوهر اضافی از پارچه و خیساندن لباس در آب گرم به همراه مواد شوینده‌ی لباس به مدت ۵ دقیقه از بین برد. از برنامه‌ی شستشو با گرم‌ترین دما استفاده کنید.
3.شاید عجیب به‌نظر برسد، اما خیساندن پارچه در شیر ممکن است لکه را پاک کند. در یک ظرف کم‌عمق آن‌قدر شیر بریزید که روی لکه را بپوشاند. محل لکه را در ظرف بگذارید تا یک شب بماند. روز بعد آن را بیرون بیاورید و به روش معمول بشویید.

4. پارچه‌‌ی لک‌شده با جوهر را شب تا صبح در شیر غوطه‌ور کنید و سپس طبق روال معمول بشویید.

 

لکه، لکه‌ی روی لباس، جوهر روی لباس

 

5. پاک کردن لکه‌ی آدامس و مواد چسبنده روی لباس

  • برای پاک کردن آدامس، پارچه را در فریزر بگذارید تا منجمد شود، اگر این‌ کار برای‌تان امکان‌پذیر نیست می‌توانید چند تکه یخ را در کیسه‌‌ی نایلونی کوچکی بگذارید و آن را روی قسمتی از پارچه که آدامس به آن چسبیده است قرار بدهید. وقتی آدامس سخت و سفت شد می‌توانید آن را از پارچه جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای از آن باقی بماند.
  • در مورد چسب و سایر مواد چسبنده، از محصولی استفاده کنید که مخصوص همین کار ساخته شده است. این محصولات فرمولی دارند که می‌تواند باقی‌مانده‌ی مواد چسبیده‌ شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند.این محصول را به‌کار ببرید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اثر کند، سپس سعی کنید ماده‌ی چسبیده‌ شده را بردارید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا کاملا پاکسازی شود.
  • برای پاک کردن چسب‌ مایع، کمی مایع ظرف‌شویی و آب کافی است.
  • برای پاک کردن چسب‌های دائمی مانند اپوکسی (چسب پلاستیکی) یا چسب قطره‌ای به استون نیاز دارید، بعد هم پارچه را کاملا بشویید و آبکشی کنید.

لکه، لکه‌ی روی لباس، چسبیدن آدامس روی لباس، پاک کردن لکه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 13 =