تغذیه سالم برای کودکان

تغذیه سالم؛ کودک سالم، راهنمای انتخاب تغذیه سالم برای کودکان

تغذیه در هر سنی از زندگی اهمیت دارد؛ اما در کودکی اهمیت آن بیشتر است. کودکان با داشتن یک تغذیه سالم مراحل رشد و نمو خود را به خوبی طی کرده و در آینده به افرادی سالم و سرحال تبدیل می شوند. اگر به تغذیه کودک بها داده نشود، بیماری های بسیار زیادی در آینده گریبان گیر آن ها خواهد بود.

امروزه با توجه به تبلیغات گسترده رسانه ای در خصوص مواد غذایی ناسالم و پر کالری، کار والدین در سالم نگه داشتن رژیم غذایی کودکان بسیار سخت شده است؛ زیرا میل کودکان به مصرف مواد غذایی ناسالم بیشتر است. در این مقاله به مهم ترین مواد غذایی برای کودکان اشاره کرده و سپس راهکارهایی برای داشتن یک رژیک غذایی سالم بیان می کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

اصول تغذیه سالم در کودکان

اصول تغذیه سالم در کودکان

گروه‌های غذایی ضروری برای کودکان

اگر می خواهید یک رژیم غذایی سالم برای کودک خود فراهم کنید، باید از تمام گروه های غذایی در آن استفاده کنید؛ زیرا کاهش هر کدام از مواد غذایی زیر می تواند تأثیر مخربی بر رشد کودک داشته باشد. گروه های غذایی ضروری کودکان در ادامه بیان شده است:

  • کربوهیدرات ‌های پیچیده؛ مانند غلات کامل، نان سبوس ‌دار، برنج قهوه ‌ای
  • پروتئین؛ مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم ‌مرغ، حبوبات، لبنیات
  • چربی ‌های سالم؛ مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی؛ مانند میوه ‌ها، سبزیجات، لبنیات

 

اهمیت تنوع غذایی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در تغذیه مناسب برای کودکان رعایت کنید، تنوع غذایی است. تنوع غذایی سبب می شود تا کودک شما علاقه بیشتری به خوردن غذای سالم نشان دهد. از طرفی می تواند انتخاب های گوناگون داشته باشد و هر آنچه دوست دارد را مصرف کند.

برای ایجاد تنوع در رژیم غذایی کودکان حتماً با یک متخصص تغذیه کودک مشورت کنید؛ زیرا هر سنی از کودکی مقتضی رژیم خاص خود است. اگر شاغل هستید و فرصت زیادی برای این کار ندارید، می توانید یک پرستار متخصص کودک را استخدام کرده و بخش رسیدگی به کودک را به او بسپارید.

اهمیت تنوع غذایی برای کودکان

اهمیت تنوع غذایی برای کودکان

محدودیت ‌های غذایی

همه آنچه در رسانه ها تبلیغ می شود یا هر آنچه در سوپر مارکت ها یافت می شود برای کودکان خوب نیست و مضرات بی شماری برای آن ها دارد. بسیاری از کودکان آلرژی غذایی دارند و به موادی؛ مانند شیر و فرآورده های آن واکنش نشان می دهند. خب طبیعی است که باید از دادن لبنیات به این کودکان خودداری کرده و کلسیم موردنیاز آن ها را از مواد غذایی دیگر تأمین کنید. فهرست مواد غذایی که در ادامه بیان کرده ایم، جزء ممنوعه های غذایی برای کودکان هستند:

  • شیرینی، شکلات و آبنبات های مصنوعی
  • غذاهای فرآوری شده؛ مانند سوسیس، کالباس و…
  • نوشابه های گازدار
  • چیپس، پفک، پفیلا و…
  • گوشت و مرغ نیم پز شده
  • جوانه های خام
  • آجیل هایی با شوری بالا

نکات مهم در تغذیه کودکان

اگر به عنوان یک والد، تغذیه کودک برایتان اهمیت ویژه ای دارد، بهتر است اول از همه به صبحانه او توجه کنید؛ زیرا صبحانه مهم ترین وعده غذایی برای کودک است. استفاده از مواد غذایی همچون تخم مرغ، توت‌ فرنگی با تکه ‌های موز و شیر برای صبحانه بسیار مناسب است. بعد از صبحانه باید میان وعده های سالمی در خانه داشته باشید تا بتوانید در بین روز گرسنگی کودک را با آن ها برطرف کنید. انواع اسموتی های ماست و میوه و آجیل های بدون نمک بهترین میان وعده ها هستند

از دیگر نکاتی که باید در تغذیه سالم به آن ها توجه کنید، میزان غذا خوردن کودک است. کودک شما نباید بیش از حد ناهار یا شام بخورد؛ زیرا وزن او به شدت افزایش خواهد یافت. سعی کنید کودک خود را به گونه ای بار بیاورید که علاقه زیادی به غذاها و میان وعده های سالم داشته باشد و میلی به خوردن تنقلات مضر پیدا نکند.

تغذیه سالم برای کودکان

نکات مهم تغذیه ای برای کودکان

چالش‌ های تغذیه ‌ای و راه حل ‌ها

یکی از چالش ها و مشکلات ویژه والدین غذا نخوردن کودکان، افزایش وزن در آن ها و علاقه کودک به خوردن یک ماده غذایی خاص است. در این رابطه باید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. علاوه بر این می توانید تنوع غذایی بیشتری در منزل ایجاد کرده و برای خوردن آن ها کودک را با جوایز مختلف، تشویق کنید.

فراموش نکنید که هیچ گاه نباید کودک خود را به خوردن یک ماده غذایی مجبور کنید؛ بلکه باید با ترکیب مواد غذایی رنگی و مختلف با یکدیگر، ذهنیتی مثبت در او ایجاد کنید تا خود او به خوردن مواد غذایی سالم تشویق شود. راه حل دیگری که برای چالش های تغذیه ای کودکان وجود دارد، این است که باید برای غذاهای ناسالم یک جایگزین عالی پیدا کنید.

راه حل هایی برای حل چالش های تغذیه ای کودکان

راه حل هایی برای حل چالش های تغذیه ای کودکان

نتیجه گیری

تغذیه مناسب برای کودکان در هر سنی که باشند، اهمیت بسیار زیادی دارد. این نوع تغذیه سلامت آن ها را در آینده تضمین می کند و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در کودکان باید از تمام گروه های غذایی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و… استفاده کنید.

علاوه بر این تنوع غذایی زیادی برای کودک در نظر بگیرید تا علاقه بیشتری به خوردن غذاهای سالم نشان دهد. از طرفی یک صبحانه مقوی به او بدهید و از میان وعده های سالم استفاده کنید تا کودک شما در آینده دچار مشکلات تغذیه ای نشود. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید، باید برای مشاوره و دریافت یک رژیم غذایی سالم برای کودک خود، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

شرکت اول سفیر سلامت با هدف ارئه بهترین خدمات نگهداری و مراقبتی از کودکان همیشه در کنار شماست .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 17 =