بهترین روش برای نگهداری سالمند در منزل چیست؟

نگهداری از سالمندان در منزل به مسئولیت پذیری بسیار بالایی نیاز دارد. این کار همواره با چالشهای مختلف و بسیار زیادی همراه است به همین دلیل نیز افرادی که قصد انجام چنین کاری را دارند، باید دقت و حساسیت های بسیار ویژه ای را به خرج دهند تا نگهداری از سالمند به بهترین شکل ممکن انجام گیرد و فرد سالخورده احساس امنیت و آرامش کاملی را در منزل تجربه کند.

برای این کار لازم است تا اطلاعات کافی از نکات مهم و روش های نگهداری از سالمند در منزل به دست آورید. در ادامه راهکار های عملی در خصوص نگهداری سالمند در منزل را برای شما ارائه داده ایم.

نگهداری سالمندان

بهترین روش برای نگهداری سالمند در منزل

اهمیت محیط امن و مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که در رابطه با نگهداری از سالمند باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد یک محیط امن و مناسب در داخل منزل است. برای این کار می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • آماده سازی خانه برای سالمند

در ابتدا باید محیط خانه را به خوبی بررسی کرده و موانع فیزیکی مانند اشیا تیز و برنده، فرش های لغزنده و… را از محیط خانه حذف کنید. همچنین نصب نرده در راهرو ها و بالکن، امنیت محیط خانه را افزایش می دهد. توصیه می شود چیدمان خانه به گونه ای باشد که سالمندان بتوانند دسترسی سریع و آسان به اشیا مورد نیاز خود داشته باشند.

  • تجهیزات پزشکی ضروری در منزل

با توجه به وضعیت سلامت جسمانی فرد سالمند باید اقلام ضروری پزشکی مانند فشار سنج، ویلچر، واکر، تخت‌ های مخصوص و دارو های مورد نیاز در خانه موجود باشد.

  • نورپردازی مناسب و ایمنی در برابر آتش

محیط منزل باید از نور مناسبی برخوردار باشد تا فرد سالمند حس خوشایندی را از حضور در خانه داشته باشد. همچنین خانه ای که سالمند در آن اسکان دارد، باید مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی داشته باشد تا امنیت جانی فرد حفظ شود.

تغذیه سالم و متعادل

تغذیه مناسب یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامت جسمانی و روانی فرد سالمند است. به همین دلیل اگر قصد دارید این افراد را در منزل نگهداری کنید، باید به تغذیه سالم و متعادل آن ها توجه ویژه ای داشته باشید. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ‌ها و مواد معدنی بسیار مهم بوده و حتما باید در وعده های غذایی سالمندان رعایت شود. شما می توانید از یک متخصص تغذیه برای آماده کردن برنامه غذایی سالم و متعادل و مناسب با وضعیت جسمانی و فردی سالمند کمک بگیرید.

تغذیه سالمندان

اهمیت تغذیه سالم برای نگهداری سالمندان

فعالیت های جسمی و ذهنی

در دوران کهنسالی ورزش جز فعالیت های بسیار مهم محسوب شده و بر روی حفظ سلامت جسمانی و روحی سالمندان بسیار موثر است. به همین علت نیز در هنگام نگهداری این افراد در خانه، باید مدتی در روز برای فعالیت های ورزشی، در نظر گرفته شود. ورزش کردن منظم باعث افزایش روحیه فرد سالمند شده و سلامت جسمانی او را تضمین می کند. همچنین به یاد داشته باشید که شرکت در فعالیت های اجتماعی برای افراد سالمند بسیار مفید بوده و بهتر است حداقل یک روز در هفته برای این کار اختصاص یابد.

ورزش سالمندان

اهمیت فعالیت های ورزشی روزانه برای افراد سالخورده

مراقبت های بهداشتی

از دیگر جنبه های قابل توجه نگهداری سالمندان، نظارت بر وضعیت بهداشتی و پزشکی آن ‌ها است. این امر از بروز بیماری ‌های مختلف جلوگیری کرده و بهبود سلامت جسمانی و روانی سالمند را به همراه دارد. اکثر سالمندان دارو های مختلفی را به صورت روزانه مصرف می کنند. پیگیری دقیق زمان و چگونگی مصرف این دارو ها بسیار حائز اهمیت بوده و حتما باید دقت و حساسیت کافی را برای آن به خرج دهید.

همچنین برخی از سالمندان در انجام امور شخصی مانند حمام کردن یا لباس پوشیدن به کمک نیاز دارند، برای این گونه افراد باید شرایط مناسب در نظر گرفته شود. اگر قصد نگهداری از سالمند در منزل را دارید بایستی در دوره های زمانی مشخص و به طور منظم برای انجام چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های روانی

از دیگر مسائل بسیار مهم در سالمندان سلامت روانی آن ها است. افرادی که تمایل دارند از فردی سالخورده در منزل خود نگهداری کنند، باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشند. سالمندان احساس تنهایی زیادی داشته و در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند به همین دلیل نیز لازم است تا با ایجاد محیطی شاد و حمایت گر سلامت روانی آن ‌ها را بهبود بخشید. از طرف دیگر ایجاد ارتباط مداوم با سالمند، گوش دادن به نیاز ها و احساسات آن ها و مشارکت دادن آن ها در تصمیم گیری ‌ها حس بسیار خوبی را برای سالمندان به همراه دارد.

استفاده از خدمات مراقبتی

گاهی اوقات استفاده از خدمات مراقبتی مختلف همچون پرستاری خانگی، فیزیوتراپی در منزل یا خدمات تهیه غذا می تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت زندگی سالمندان داشته باشد. استفاده از این خدمات فشار های وارد بر خانواده را کاهش داده و باعث می شود سالمند از خدمات ایده آل به صورت حرفه ای بهره مند شود. شما می توانید از طریق تحقیق از منابع مختلف و مراجعه به مجموعه های خدمات مراقبتی معتبر، بهترین خدمات را برای سالمندان مهیا کنید.

نگهداری سالمندان

نگهداری سالمندان

سخن پایانی

برای نگهداری از سالمند در منزل باید جنبه‌ های مختلف جسمانی، روانی و محیطی را مد نظر قرار داد. شما می توانید با ایجاد یک محیط امن و ایمن برای سالمندان، توجه به تغذیه و فعالیت‌های جسمانی و ذهنی آن ها، کیفیت زندگیشان را به طور چشم گیری بهبود بخشید. توصیه می شود برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان از خدمات مراقبتی نیز بهره گرفته شود. شما می توانید با مراجعه به سایت مجموعه اول سلامت سفیر، تمام نکات و اطلاعات لازم در رابطه با نحوه نگهداری از سالمندان در منزل را به دست آورید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 10 =