مقدمه

با افزایش سطح آگاهی در میان والدین و نگرانی‌های جامعه در مورد بهداشت کودکان، بیماری‌های شایع در این گروه سنی نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. بیماری شایع در کودکان ممکن است با علائم متنوعی همراه باشد. از جمله علائم رایج می‌توان به تب، سرفه، عطسه، و درد گلو اشاره کرد. همچنین، ممکن است بیماری با افزایش خستگی و ناراحتی همراه شود.

برای اعزام پرستار کودک با تجربه می توانید با مرکز اول سفیر سلامت، تماس بگیرید.

02188500161

 

7 نوع بیماری شایع در کودکان

کودکان به علت ناتوانی در مراقبت از خود و ضعف در سیستم ایمنی در معرض خطر بیماری‌های مختلفی قرار دارند.

در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر و مفید درباره ۷ نوع بیماری شایع در کودکان صحبت کنیم و اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر‌ی درباره‌ی هر کدام از این بیماری‌‌ها را دارید‌ ما به‌صورت تخصصی در باره‌ی هر کدام از آن‌ها مقاله‌‌ای را تهیه کرده‌ایم. که می‌توانید مطالعه بفرمایید.

 

1. اوتیسم 

 اگر بخواهیم به صورت خیلی مختصر درباره‌ی‌ اختلال اوتیسم صحبت کنیم. اوتیسم یک اختلال مادام العمر به حساب می‌آید اما با کمک و پشتیبانی والدین و اطرافیان، کودکان مبتلا می‌توانند از کیفیت زندگی بسیار بهتری برخوردار باشند.

اين اختلال در بيماران اوتيستيک باعث می‌شود كه مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمينه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل كند و مزاحم او براي يادگيری چگونگی ارتباط و تعامل با ديگران به‌طور اجتماعی می‌شود.

كودكان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمينه ارتباط كلامی و غيركلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهای اجتماعی، فعاليت‌های سرگرم‌كننده و بازی دارای مشكل می‌باشند. ما در مقاله‌ای جداگانه به‌صورت تخصصی درباره‌ی این اختلال صحبت کرده‌ایم اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی اوتیسم و علائم اوتیسم در کودکان داشته باشید. می‌توانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

 

بیماری های شایع در کودکان, اوتیسم,علائم اوتیسم در کودکان,نگهداری از کودکان اوتیسمی

 

 

2. کم خونی تالاسمی 

تالاسمی به دو نوع مینور و ماژور تقسیم می‌شود:

تالاسمی‌ها گروهی از اختلالات خون هستند که بر بدن انسان اثر می‌گذارند. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز وجود دارد و اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کند و از آلفا هموگلوبین و بتا هموگلوبین تشکیل شده است.

بدن بیش از هر سلول دیگری، حاوی گلبول‌های قرمز است و هر یک از این گلبول‌ها حدود ۴ ماه عمر دارند. هر روز، بدن گلبول قرمز تولید می‌کند تا جایگزین آن‌هایی شود که از دست می‌دهد. افراد مبتلا به تالاسمی، گلبول‌های قرمز را با سرعت بیشتری از دست می‌دهند که این منجر به کم خونی، خستگی و سایر عوارض می‌شود.

فرد مبتلا به تالاسمی مینور، تنها یک نسخه از ژن بِتا تالاسمی را داراست و یک ژن طبیعی نیز دارد. در این حالت گفته می‌شود که فرد برای تالاسمی بتا، هتوزیگوت است. در بدترین حالت، فرد مبتلا به تالاسمی مینور، کم خونی خفیف دارد. این وضعیت بسیار شبیه به فقر آهن در سایر افراد است.

با این حال، فرد مبتلا به تالاسمی مینور، آهن کافی در خون دارد، مگر آن‌که به دلایل دیگر به فقر آهن مبتلا باشد. درمان خاصی برای تالاسمی مینور ضروری نیست؛ به خصوص، آهن که نه لازم است و نه توصیه می‌شود.
اما کودک مبتلا به تالاسمی ماژور، دارای دو ژن بتا تالاسمی است و هیچ ژن بتای طبیعی ندارد. در این حالت کودک برای بتا تالاسمی، هوموزیگوت است. این بیماری موجب کمبود قابل توجه تولید زنجیره بتا و Hb A است. تالاسمی ماژور در کودکان یک بیماری جدی است.

بیماری کم خونی تالاسمی,تالاسمی مینور,تالاسمی ماژور,بیماری شایع در کودکان

 

 

 

3. سرخک

از هر 10 کودکی که دچار التهاب مغزی سرخک می‌شوند یکی می‌میرد و بسیاری از کودکان دچار صدمه مغزی دائمی می‌شوند و از هر 15 کودک مبتلا به سرخک، حدود 1 کودک دچار ذات‌الریه می‌شود و از هر 1000 کودک، یکی دچار التهاب مغزی (آنسفالیت) می‌شود. با وجود این آمار و ارقام باید اطلاعات بیشتری از سرخک داشته باشیم و از از علائم و روش‌های درمانش مطلع باشیم.

سرخک ویروسی خطرناک و بسیار مُسری و یکی از شایع ترین بیماری های اطفال است. این بیماری علائمی مثل تب، آب‌ریزش بینی، سرفه، چشم‌های قرمز و دردناک، و در پی آن‌ها علائم راش پوستی هم دارد.‌

در حال حاضر تقریباً می توان با واکسن،از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد. و همچنین با دریافت روز افزون واکسن سرخک، میزان مرگ و میر در سراسر جهان کاهش یافته است.

بیماری سرخک,سرخک در کودکان,بیماری سرخک چیست؟

 

4. اوریون

اوریون یک بیماری مسری است که توسط یک ویروس ایجاد شده و می‌تواند از طریق بزاق، ترشحات بینی و تماس نزدیک فرد به فرد منتقل‌ شود و عمدتاً بر غدد بزاقی که در نزدیکی گوش شما قرار‌دارد و به‌نام غدد پاروتید شناخته‌می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. اوریون می‌تواند یک یا هر دو این غده را متورم کند. تا زمانی که واکسیناسیون اوریون رایج شود، این بیماری به طور معمول دیده‌می‌شد. اما از آن زمان، تعداد موارد به طور چشمگیری کاهش یافته‌است.

و از علائم این بیماری می‌توان به :

درد در هنگام جویدن یا بلع،تب ،سردرد ،بدن درد ،خستگی و بی حالی ،بی اشتهایی اشاره کرد.

متاسفانه درمان خاصی برای اوریون وجود ندارد.

 

اوریون,بیماری اوریون در کودکان,علائم اوریون

 

5. آبله مرغان

این بیماری که علت بروز آن، ویروس «واریسلا زوستر» است، دانه‌های قرمزی روی پوست ایجاد می‌کند که ممکن است تعدادشان به ۵۰۰ عدد هم برسد. این بیماری معمولاً خفیف است و بهبود پیدا می‌کند، اما در مواردی نادر ممکن است مشکلاتی در بدن ایجاد کند که حتی منجر به مرگ بیمار بشود.

آبله ‌مرغان یک بیماری نسبتاً شایع در کودکان است. البته بزرگسالان هم به آن دچار می‌شوند و نشانه‌های آبله‌ مرغان در آن‌ها شدیدتر است. این بیماری ویروسی است و شدیداً واگیر دارد.

در بیشتر موارد آبله‌ مرغان عفونتی است که فقط یک بار و به طور معمول در کودکی یا نوجوانی فرد را مبتلا می‌کند، اما این امر صددرصد نیست.

امکان بسیار کمی وجود دارد که برخی از افراد در بزرگسالی یک بار دیگر آبله ‌مرغان را تجربه کنند که البته شاید این بار کمی متفاوت باشد.

 

بیماری آبله مرغان در کودکان,بیماری شایع در کودکان

 

6. مننژیت

مننژ در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروس، باکتری، قارچ، انگل و یا در اثر تجویز برخی داروها و… ممکن است ملتهب شود و منجر به بیماری مننژیت شود. از آنجا که پرده مننژ بسیار به مغز و نخاع نزدیک است التهاب آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مننژیت از بیماری های شایع در کودکان است. علائم آن شامل سردرد، سفتی گردن، تب و بی حالی است.

واکسن هایی که در حال حاضر وجود دارد، شیوع بسیاری از بیماری های باکتریایی را کاهش داده است. با این حال، علل ویروسی مننژیت در کودکان هنوز شایع است. مننژیت باکتریایی می تواند منجر به نتایج شدید، از جمله کاهش شنوایی دائمی، آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

 

بیماری مننژیت در کودکان, مننژیت چیست؟,بیماری های شایع در کودکان، اوتیسم

 

7. بیماری چشم صورتی

در این بیماری ناحیه چشم کودکان ورم کرده و صورتی رنگ می شود. عامل اصلی این بیماری شایع در کودکان یک ویروس است. اما عفونت باکتریایی نیز می تواند گاهی باعث آن شود. این بیماری بسیار مسری است و می تواند به سرعت در مدارس گسترش پیدا کند.

در بیشتر موارد در طی پنج روز علائم این بیماری در کودکان برطرف می شود اما گاهی نیاز به درمان اضافی است که می بایست توسط پزشک متخصص مشخص شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =